PÕltsamaan ev.lut. seurakunta Virossa

Seurakunta sijaitsee Keski-Virossa Jõgevan maakunnassa ja Viljandin rovastikunnassa noin kahden tunnin matkan päässä Tallinnasta etelään. Seurakunta kokoontuu Põltsamaan kauniissa kirkossa ja seurakuntakoti Kiriklassa. Kirkkoherrana toimii Markus Hamer.

Virossa seurakuntien toiminta perustuu pitkälti vapaaehtoisuuteen. Suomen kaltaista verotusjärjestelmää ei tunneta eikä valtio tue seurakuntien toimintaa. Kirkkoon kuuluvat seurakuntalaiset maksavat vapaaehtoisen jäsenmaksun, jolla katetaan välttämättömiä menoja.

Vuonna 2015 maksavia jäseniä oli 940.  Tällä jäsenmäärällä Põltsamaa oli viidenneksi suurin seurakunta Virossa.

Kiriklan seurakuntakoti on kaikenikäisten seurakuntalaisten kohtaamispaikka. Siellä kokoontuvat viikoittain pyhäkoulu, kuorot, laulu- ja musiikkiryhmät.  Seurakunnan oma poikabändi konsertoi erilaisissa tilaisuuksissa.
Kiriklassa on hyvät majoitustilat ja mahdollisuus yöpymiseen. Tilaa on viidellekymmenelle hengelle. Eri-ikäisille järjestetään leirejä. Myös Järvenpään ja Kangasalan seurakunnat ovat pitäneet Kiriklassa rippileirejä.

Erityistä on, että Põltsamaan seurakunnan pyhäkoulu toimii alueen pienissä maalaiskylissä. Tällainen ei ole Virossa kovin tavallista.  Seurakunnan diakoniatyö jakaa avustusta sitä tarvitseville.

Järvenpään seurakunnan kirpputori toimittaa humanitääristä apua Põltsamaalle, jossa paikallinen kirpputori jakaa tavaraa diakoniatyönkautta avustuksina vaikeuksissa oleville perheille ja yksityisille. Muu tavara myydään
kirpputorilla ja näinkin rahoitetaan seurakunnan toimintaa.

Järvenpään seurakunta antaa vuosittain Põltsamaan seurakunnalle palkka-avustusta.

Põltsamaan ja Järvenpään seurakuntien välinen ystävyysseurakuntatyö on jatkunut jo pitkään ja seurakuntalaisten välille on muodostunut myös henkilökohtaisia ystävyyssuhteita.

Tutustu seurakunnan kotisivuihinLinkki avautuu uudessa välilehdessä