Kanttori Airi Saloniemeä kiehtoo Tuusulanjärven kulttuurimaisema ja luonto

Airi Saloniemi on kohta tuore järvenpääläinen. Asunto löytyi aivan tulevan työpaikan eli Järvenpään kirkon tuntumasta. Kanttori on juuri saanut avaimet uuteen kotiinsa, ja pian on aika kantaa huonekalut ja kokoelman huonekasveja sisään.

- Olen varmaan aika keskiverto tallaaja, joka osaa monia juttuja vähän. Johdin paljon kuoroja opiskeluaikana, ja sen jälkeen kanttorin virassa kirkon omia kuoroja. Viimeisimmät kuoroni ovat Korson seurakunnan diskanttikuoro Kaarna ja Kaikille avoin kuoro.

Järvenpäässä syyskuun alussa alkavaan kanttorin pestiin kuuluvat Prima Vistan ja Kirkkokuoron luotsaaminen. Myös nuorten betonimessun musiikkiryhmän vetäminen on mukana tulevassa työnkuvassa.

Saloniemi käyttää itsestään mielellään termiä yleismuusikko. Hän soittaa erilaisia kosketinsoittimia kuten pianoa, urkuja ja cembaloa.

Vapaa-aikanaan Saloniemi liikkuu paljon luonnossa, nyt hän etsiskelee itselleen sopivaa melontaseuraa Tuusulanjärveltä.

- Olen luontoihminen, joka rauhoittuu metsässä ja veden äärellä. Kävelen paljon ja tykkään tehdä eväsretkiä. Harrastan tällä hetkellä kuorolaulua Kamarikuoro Kaamoksen riveissä, ja taidemuseoiden kiertämistä Suomessa ja maailmalla. Aina kun on vapaailta, pohdin, ehtisikö mennä jonnekin konserttiin.

-Hyvin treenattu livemusiikki kolahtaa minuun. Tyylillä ei ole väliä, kunhan esiintyjät osaavat asiansa ja ovat musiikistaan innoissaan.

Järvenpää on Saloniemelle paikkana tuttu lähinnä koulutuskuvioista. Kanttori on kuitenkin jo ehtinyt paneutua Tuusulanjärven kulttuurimiljööseen ja alueen merkittävään kulttuurihistoriaan.

- Tuttuja ovat Ainola, Ahola, Erkkola, Lottamuseon kahvila, Aleksis Kiven kuolinmökki ja Halosenniemi. Listalla ovat seuraavana Villa Kokkonen ja Järvenpään taidemuseo. Kallio-Kuninkalassa on tullut vietettyä aikaa opiskelujen yhteydessä. Minulle tärkeä oivallus oli, että kärkihahmo Tuusulanjärven taideyhteisön syntymisessä olikin Venny Soldan-Brofeldt.

Saloniemi kokee, että hänellä on uudessa tehtävässään paljon opeteltavaa, vaikka kanttorin perustyöt ovatkin tuttuja. Korsossa hän toimi kanttorina lähes 9 vuotta.

- Toivon musiikin iloa, tutustumista seurakuntalaisiin ja työntekijöihin, ja erityisesti sitä, että tästä voi syntyä jotain aivan uutta!