Pyöreä enkeliteos ja teoksen tekijä Erkki Helander vieressä

Enkeli ilahduttaa Järvenpään kirkossa

Useat messuvieraat ovat huomanneet, että Järvenpään kirkkoon on ilmestynyt kaunis enkeli. Nyt enkelin vieressä seisoo levollisesti hymyillen seurakunnan aktiivinen vapaaehtoinen ja vähintään Kirkonmäellä monille tuttu, Erkki Helander. Hänellä on aivan erityinen suhde tähän enkeliin.

Ihan oikeasta enkelistä ei nyt kuitenkaan ole kysymys, vaan uudesta enkeli-valoteoksesta, joka koristaa kirkon takaosaa kirkossakävijöiden iloksi. Idea enkeliteoksesta syntyi Engelbergin mäkikisoja seuratessa.

- Kamera siirtyi nopeasti hetkeksi kisoista hieman toisaalle ja kuvaruudulla vilahti aitaan kiinnitetty enkeliteos, Helander kertoo.

Kuvainsertti jäi Helanderin mieleen ja alkoi vuoden suunnittelu- ja kehittelytyö. Helander selvitteli aluksi seurakunnan puolelta, olisiko tällaiselle enkeliteokselle käyttöä. Vastaus oli myönteinen, ja koska valmista toivottiin jo syksyksi, puutyöt käynnistyivät heti.

- Sain aluksi erään taiteilijan hahmotteleman enkeliluonnoksen. Minulla oli jo ennestään valmiina sopiva puupala, johon sitten lopullinen enkeliversio piirrettiin.

Teoksen rakentaminen alkoi seurakunnan puutyökerhossa. Myös muutama kerhokaveri oli jonkin verran apuna enkeliteoksen eri valmistusvaiheissa. Teos sai muotonsa rauduskoivusta ja tervalepästä. Loppuvaiheessa enkelin sisäosaan sijoitettiin ledivalonauha sekä valkoinen takalevy ehjän ja varjottoman enkelikuvan saamiseksi.

- Työtunteja meni varmasti useita kymmeniä, mutta en niitä tarkkaan laskenut. Teos ei tullut maksamaan paljoa, sillä kaikki tarvittavat materiaalit saatiin lahjoituksena.

Erkki Helander on Järvenpään seurakunnan aktiivinen vapaaehtoinen.
- Kirpputorilla olen ollut vapaaehtoisena yli 20 vuotta. Olen korjannut siellä polkupyöriä myyntikuntoon ja ollut mukana huonekalukuljetuksissa. Lisäksi olen ollut mukana  Yhdessä katettu -hankkeen ruoka-apukuljetuksissa, Helander listaa.

Hän osallistuu aktiivisesti myös puutyökerhon toimintaan Kirkonkulman puutyöpajassa.
- Seurakunta tarjoaa mukavan harrastuspaikan kivalla ystäväpiirillä. Lisäksi sinne on helppo poiketa, kertoo aivan Kirkonkulman vieressä asuva Helander.

Itse enkeleihin Helander ei diplomaattisesti ottanut laajemmin kantaa. Mutta nyt ainakin yksi enkeli löytyy ihan konkreettisesti Järvenpään kirkosta.

- Mutta vielä nimetön enkeli. Tästä on syytä järjestää pieni nimikilpailu, hän ehdottaa! Näin tehdään!

Päivitys 28.9.2021

Nimikilpailu järjestettiin ja on päättynyt. Ehdotuksia enkelin nimeksi tuli 150! Valintaraati aloittaa työnsä viikolla 39. Tämän jälkeen voittajaehdotuksen tekijälle ja kilpailuarvonnan voittajalle ilmoitetaan voitosta ja palkinnon noutamisesta puhelimitse tai sähköpostitse. Kiitos kaikille nimikilpailuun osallistujille!

Päivitys 7.10.2021

Arvoimme kirkon enkeliteoksen nimikilpailuun lähes 80 osallistuneen kesken kaksi makeispalkintoa. Onnittelut voittaneille Ismo Laitiselle ja Riikka Mäkelälle!

Enkeliteos ei valitettavasti ole kuitenkaan vielä saanut nimeä, sillä nimivalintaraati ei ole vielä onnistunut kokoontumaan. Kun nimi on saatu valittua, julkaisemme sen tietysti heti.

Päivitys 26.11.2021

Enkeliteokselle on saatu viimein valittua nimi. Valintaraati (teoksen tekijä Erkki Helander, talousjohtaja Kari J. Hietala ja tiedottaja Jari V. Niemi) pitkällisen pohdinnan tuloksena 150 nimiehdotuksen joukosta päätyi nimeen

"Elämän toivo"

Nimen enkeliteokselle ehdotti Marja Pyykkö. Onnittelut hyvästä ehdotuksesta ja nimikilpailun makeasta voittopalkinnosta. Lämmin kiitos kaikille nimikilpailuun osallistuneille!