Marraskuun lopulla 1968 uusi kirkko oli jo lähes valmis, penkitkin jo paikoillaan. Kauko Asikanius, oli nuoremman asentajan Kari Väänäsen kanssa töissä Vanhallakirkolla, sähköliike Lasse Lindbergin leivissä. Heitä tultiin pyytämään apuun erityistehtävään.

Erkki Erosen oksattomasta douglaskuusesta veistämä ristiinnaulittu  oli jo valmiiksi kiinnitetty Tuomalan ladosta saatuun puuristiin ja  kannettu uuteen kirkkosaliin. Alttariseinälle oli järvenpääläinen puusepänliike nostanut massiivipuisen taustalevyn.

Väkipyörien ja köysien avulla veistos hilattiin paikoilleen, tarkalleen sijoitettuihin kiinnikkeisiin. Urakassa oli mukana kymmenkunta miestä, mm kummallakin puolella tikapuilla. Ei siihen aikaan ollut sisätiloissa koneellisia nostureita.

Tiettävästi sitä ei sen koommin ole irrotettu, puhdistettu vain paikallaan.

-Maailman kirkkojen lukuisista ristiinnaulitun kuvista suurin osa on alistuneita, pää roikkuu. Näyttävät nykykielellä "luusereilta". Erosen työ on ryhdikäs poikkeus. Ylöspäin suuntautunut voittaja, kuoleman voittaja! Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Sormi osoittaa seurakuntaan: Sinunkin puolestasi!

Keväisin ja syksyisin muutaman messun aikana, kun aurinko on sopivalla korkeudella, valo osuu suoraan krusifiksin kasvoihin ja Hän katsoo kirkkauteen.

--> Lue muut kertomukset.