Palvelevan puhelimen koordinaattori Minna Kotajärvi.

Palvelevan puhelimen toiminta alkoi Helsingissä vuonna 1964. Järvenpäässä innostuttiin Palvelevan puhelimen toiminnasta 30 vuotta sitten, ja ensimmäiset päivystäjät rekrytoitiin lokakuussa 1992. Keski-Uudenmaan toimipisteeseen kuuluivat Järvenpään, Keravan, Tuusulan ja Sipoon suomalainen seurakunta.

-Paljon on ehtinyt 30 vuodessa tapahtua. Toiminnan kannalta merkittävä muutos oli siirtyminen valtakunnalliseksi vuonna 2007. Muutos turvasi päivystäjien ja soittajien nimettömyyden. 2000-luvulla puhelimen rinnalle on tullut nettikirje, chat ja kirje - nämä neljä toimintoa muodostavat Kirkon keskusteluavun. Tekniikka on muuttunut ja tuonut uusia mahdollisuuksia. On hienoa, että voimme vastata myös chatin kautta tuleviin yhteydenottoihin ja näin palvella monipuolisesti, kertoo Palvelen puhelimen koordinaattori Minna Kotajärvi.

Alun perin Palvelevan puhelimen yhteiseen numeroon päädyttiin, koska seurakunnan työntekijöillä ei ollut mahdollisuutta vastata kaikkiin saapuneisiin puheluihin.

-Nyt alueellisessa yhteistyössä Järvenpään kanssa ovat Nurmijärven, Riihimäen, Hausjärven, Lopen, Hyvinkään ja Mäntsälän seurakunnat. Ryhmäämme kuuluu päivystäjiä myös Pornaisista, Sipoosta, Tuusulasta, Keravalta, Karkkilasta, Vihdistä, Kirkkonummelta, Helsingistä ja Espoosta. Alueellamme on vapaaehtoisia päivystäjiä yli 80 ja jälleen rekrytoimme uusia kiinnostuneita tammikuussa alkavalle valmennuskurssille.

Toimipisteemme on nykyisin Suomen suurin. Viime vuonna alueemme vapaaehtoiset vastasivat lähes 6 000 puheluun sekä kävivät yli 800 chat-keskustelua. 

-Palveleva puhelin on perinteikäs toiminta ja sen brändi on tunnettu. Yli 100 000 yhteydenottoa vuodessa on vahva todistus tästä. Pystymme vastaamaan noin puoleen saapuneista puheluista. Meille voi sottaa nimettömänä ilman ajanvarausta joka ilta klo 18-00 eli virka-ajan ulkopuolella, Kotajärvi kertoo.

Koordinaattorin mukaan Suomessa paljon ihmisiä, joille päivystäjä on ystävä, jolle voi jakaa elämän iloja ja suruja. 

-Näen Kirkon keskusteluavun arvon sosiaalisena palveluna suomalaisessa yhteiskunnassa. Sen arvoa on vaikea mitata, mutta päivystäjät antavat vuosittain noin 600 vuorokautta vapaaehtoistyötä puhelimen kautta yhteyttä ottaville. Puheluissa jaetaan arkisia asioita, iloja ja suruja, lievitetään yksinäisyyttä, kuljetaan hetki rinnalla - kohdataan soittaja kunnioittavasti ja arvokkaasti. Päivystäjä on hetken lähimmäisenä lähimmäiselle.

Minna Kotajärvi katsoo, että Palvelen puhelimen vapaaehtoistehtävä on vaativa ja arvokas. Vapaaehtoiset muodostavat oman pienen yhteisön, joka tukee toisiaan erilaisen osaamisen kautta.

-Juhlimme 30 vuotta kestänyttä toimintaamme päivystäjien ja yhteistyökumppaneiden kanssa yhteisen ruokailun merkeissä. Päivystäjän työ on yksinäistä ja on hienoa, että voimme muutaman kerran vuodessa kokoontua yhteen erilaisten teemojen äärellä. Juhlassa ei ole koulutuksellista osuutta – on tarjolla hyvää ruokaa, pieniä puheenvuoroja ja musiikkia. On kiitoksen aika.

 

 

Lue lisää aiheesta: Päivystäjäksi Palvelevaan puhelimeen

Ota yhteyttä!

Minna Kotajärvi koordinoi Järvenpään, Nurmijärven, Hyvinkään, Mäntsälän, Riihimäen, Hausjärven ja Lopen seurakunnan Palvelevan puhelimen toimintaa.

Minna Kotajärvi
minna.kotajarvi@evl.fi, p 040 7293 807