Pekka Jääskeläinen ajaa valmistamallaa puurunkoisella polkupyörällä Kirkonkulman alaparkkipaikalla.

Puu taipuu vaikka polkupyöräksi

Kirkonkulman alaparkkipaikalle on parkkeerattu polkupyörä, joka välittömästi herättää ohikulkijan huomion. Kyseessä näyttäisi olevan ihan normaali kolmevaihteinen polkupyörä, mutta erikoiseksi polkupyörän tekee täysin puinen runko. Jopa satulakin on tyylikäs tuohipäällysteinen. Kokonaisuudessaan erinomainen taidonnäyte puun käsittelystä. Tämä taitaa olla ihan sananmukaisesti ”ekopyörä”?

Kirkonkulman puutyötilan ulko-ovi avautuu. Puutyötilasta kuuluvien työn äänien saattelemana ulos astelee innostunut ja puuntuoksuinen mies työhaalareissaan ja timpurin liiveissään. Hän on Pekka Jääskeläinen, joka osoittautuu puurunkoisen polkupyörän omistajaksi ja valmistajaksi.

- Olin pitkään miettinyt, mitä kaikkea puusta voisin täällä puutyökerhossa tehdä. YouTubea selaillessani huomasin, että etelän mailla olivat rakentaneet tällaisen puurunkoisen polkupyörän. Innostuin ideasta heti. Pekka kertoo.

- Mitään piirustuksia pyörän rakentamiseen ei ollut enkä niitä kaivannutkaan. Rakentaminenhan lähtee siitä, että valitsee sopivan polkupyörän ja ottaa siitä mitat.

Voisi kuvitella, että tällaisen polkupyörän rakentaminen olisi hyvin haastava homma ja veisi paljon aikaa rakentaa.

- Ei minusta tällaista ole mitenkään vaikea tehdä. Mutta koska osia on niin paljon, niin onhan siinä kuitenkin jonkin verran väkertämistä, Pekka tunnustaa.

- Puutöitä olen kuitenkin tehnyt lähes koko ikäni, ja saanut niihin alkuinnostukseni ja -opastukseni isältäni. Hän teki puusta ihan mitä vaan pelkästään käsityökaluilla. Sähköä ja elektronisia vempaimia ei silloin ollut.

- Myös metallipuolella olen tehnyt monenlaista ihan itseoppineena. Ainoastaan hitsaukseen olen käynyt kurssin.

Puurunkoinen polkupyörä on hyvin yksilöllinen ja huolella valmistettu taidonnäyte. Voiko sellaiselle edes määritellä hintaa, jos joku haluaisi ostaa?

- Tämä on maksanut minulle korkeintaan 25 euroa. Osia olen saanut hankittua ihan rehellisesti romupyöristä, Pekka naurahtaa.

- Pyörä ei ole myynnissä. Ja jos sitä nyt myymään alkaisi, saisiko siitä edes satastakaan, hän arvioi vaatimattomasti.

- No, onhan se yksilöllinen ja tietysti erikoinen sen takia, koska toista samanlaista ei ole.

Polkupyörällä ajaessa pääsee varmasti monenlaisen huomioin kohteeksi. Mahtaakohan tällainen kulkupeli kiinnostaa ”pitkäkyntisiäkin”?

- Luulen, ettei rosmo kovin pitkälle pääsisi, jos varastaisi. Tämä on niin erikoinen, että kyllä se heti tunnistettaisiin, jos sillä joku ajelisi tai yrittäisi jossakin julkisesti myydä.

Pekka on rakennellut pyöräänsä ja tehnyt monia muitakin puutöitä Järvenpään seurakunnan puutyökerhossa, joka toimii Kirkonkulman alakerrassa, Kansakoulunkatu 13 F. Ovet ovat avoinna kaikille puutöistä kiinnostuneille tiistaisin klo 8–12 ja klo 15–19 sekä keskiviikkoisin 15–19. Mukavaa seuraa, apua ja opastusta puutyökoneiden käyttöön on saatavilla.

- Olen käynyt Järvenpään seurakunnan puutyökerhossa siitä lähtien, kun muutimme Järvenpäähän vuonna 2017, Pekka kertoo.

- Kyllähän tämä puutyökerho on hieno juttu. Monellakaan seurakunnalla ei sellaista ole. Se antaa monelle elämään intoa, lisävuosia ja terveyttä. Tarjolla ovat hienot tilat ja koneet. Luulen, että tämä on seurakunnan tiloista niitä käytetyimpiä, Pekka hehkuttaa ja palaa kerhotiloihin jatkamaan puutöitään. Mitähän mielenkiintoista mahtaa seuraavaksi valmistua?

Pekka Jääskeläinen seisoo puurunkoisen pyöränsä takana Kirkonkulman alaparkkipaikalla
- Mitään piirustuksia pyöränRakentaminenhan lähtee siitä, että valitsee sopivan polkupyörän ja ottaa siitä mitat, kertoo puurunkoisen polkupyörän valmistanut Pekka Jääskeläinen.
Tuohipäällusteinen satula.
Puurunkoisessa polkupyörässä on hienoja yksityiskohtia. Tässä tuohipuusta hiottu satula.
Pyörän etuosa, josta löytyy myös "töötti".
Puurunkoisen polkupyörän tangon kädensijat on pehmustettu. Myös kunnon huomionantolaite eli "töötti" löytyy,

[21.4.2023 / Viestintä / JVN]