UN'ALMA INNAMORATA

Sopraanotähti Carolyn Sampson on tuikkinut barokkimusiikin taivaalla jo pitkään. Nyt Järvenpään kirkossa kuullaan Händelin Italiassa säveltämiä kantaatteja sekä isä Alessandro ja poika Domenico Scarlattin viehättävää soitinmusiikkia. FiBO ja Sampson vievät ohjelmiston seuraavaksi myös Lontoon legendaariseen Wigmore Halliin.

"Giorgio Federico Hendel" (1685–1759) saapui Roomaan Hampurista vuonna 1707. Kolmena vuotenaan Italiassa nuori muusikko hurmasi yleisönsä ja sai esimerkiksi Venetsiassa lempinimen "il caro Sassone", rakas saksilainen.

Roomassa Händel löysi tärkeät suojelijat markiisi Ruspolista ja kardinaali Pamphilista. Ruspolin sopraanoihin lukeutui taiturillinen Margherita Durastanti, ja Pamphili tilasi musiikkia librettoihinsa. Tra le fiamme (noin 1708) Pamphilin tekstiin kertoo Ikaroksen ja Daidaloksen myytin avulla, ettei kaikkia sydämen leimahduksia tule seurata. Sopraanolta vaaditaan lennokkuutta, ja värikkäässä soitinnuksessa gambisti loistaa. Alpestre montessa (noin 1707) puolestaan nymfin jättämä rakastaja saa lohtua vain kuolemasta ja musiikin väkevistä harmonioista.

Händelin Roomassa kantaatin mestari oli Alessandro Scarlatti (1660–1725). Soitinmusiikkia Alessandrolta tilattiin vähemmän, mutta sonaatti huiluille ja viuluille sekä huilukonsertto eivät selitä sitä, miksi näin on. Alessandron poika Domenico (1685–1757) ja Händel tulivat toimeen mainiosti. He antautuivat Roomassa myös kosketinvirtuoosien väliseen mittelöön, jonka kardinaali Ottoboni järjesti. Välinumerona kuultava Domenicon sonaatti esittelee syvällisesti fantasioivan muusikon.

Järvenpään konsertti järjestetään FiBOn, Järvenpään kulttuuri- ja tapahtumapalveluiden ja Järvenpään seurakunnan yhteistyönä.

Kesto: 2 t (sis. väliajan)

Händelin italialaisia kantaatteja

ma 16.1.2023 klo 19 Järvenpään kirkossa.

Händel – A. Scarlatti – D. Scarlatti

Carolyn Sampson, sopraano
FiBO Players:
  Pauliina Fred, traverso ja nokkahuilu
  Anthony Marini, viulu
  Dora Asterstad, viulu
  Jussi Seppänen, sello
  Louna Hosia, viola da gamba
  Marianna Henriksson, cembalo
  Eero Palviainen, teorbi
  Hanna Haapamäki, nokkahuilu ja traverso

Liput 30/20* €: Ticketmasterin myyntipisteet ja ticketmaster.fi sekä tuntia ennen ovelta.
Opiskelijat ovelta 10 €

* alennusryhmät