Antti Tuononen (vas.) ja Juha Lavapuro (oik.) eivät tunteneet Järvenpään seurakuntaa ennakkoon.

Uudet papit vinkkaavat: "Tule juttelemaan"

Hiippakuntamme piispa Kaisamari Hintikka avustajineen vihki helatorstaina 18.5.2023 Espoon tuomiokirkossa pidetyssä juhlamessussa uusia pappeja ja diakonian viranhaltijoita. Papeiksi vihityistä Juha Lavapuro ja Antti Tuononen saivat puolen vuoden vokaation eli kutsun Järvenpään seurakuntaan ja ovat nyt aloittaneet työnsä.

Juha Lavapuro on kotoisin Noormarkusta, Satakunnasta. Tällä hetkellä hän asuu vaimonsa ja kahden lapsensa kanssa Espoon Matinkylässä. Harrastuksiin kuuluvat kitaransoitto, kalastus ja lukeminen. Parhaaksi lukemakseen kirjaksi hän mainitsee Bo Giertzin Kallionpohjan.

Juhan matka teologian pariin ei ollut ihan suoraviivainen.

- Rippileiri oli elämäni merkittävimpiä käännekohtia. Aloin tuolloin ymmärtää ja uskoa, että Jumala todella on olemassa sekä rakastaa ja armahtaa minuakin. Polku johti seurakunnan nuoriso- ja isostoimintaan. Sitten aloin kiinnostua kirkon nuorisotyönohjaajan ammatista.

Opiskelupaikka heti lukion jälkeen ei Juhalle kuitenkaan avautunut. Muutaman vuoden pohdinnan jälkeen papin ammatti alkoi tuntua hänelle luontevammalta.

- Muutaman tutun papin ja nuorisotyönohjaajan rohkaisemana lähdin sitten opiskelemaan teologiaa. Opiskelujen ohessa työskentelin jonkin aikaa taksinkuljettajana.

Juha kertoo, että pappeus merkitsee hänelle Jumalan ja seurakunnan palvelemista sekä seurakuntalaisista huolehtimista.

- Pappina minulle on erityisen tärkeää evankeliumin julistaminen sekä ihmisten rakastava ja lämmin kohtaaminen.

Juhan työhön ainakin näin aluksi kuuluu tavallisia papin tehtäviä: jumalanpalveluksia, toimituksia ja rippileirejä.

-  Tulevalta työjaksolta odotan sitä, että papin työ tulee tutuksi. Odotan innolla, että pääsen tutustumaan seurakuntalaisiin.

- Tulkaa reippaasti juttelemaan, kun törmätään! Nähdään jumalanpalveluksissa!

Antti Tuononen on kotoisin Pohjois-Karjalasta. Hän asuu nykyisin Nurmijärvellä. Harrastuksiin kuuluu liikunta eri muodoissa, kuten esimerkiksi kuntosali ja vesijumppa.

- Vapaa-ajallani olisin mielelläni lähes aina mökilläni Juuassa, jos se vain olisi mahdollista.

Aikaisemmalta koulutukseltaan Antti on kirkon nuorisotyönohjaaja.

- Teologia on aina kiinnostanut minua. Sen vuoksi halusin tähdätä pappeuteen, kun olin jo vuosien ajan tehnyt nuorisotyötä seurakunnissa eri puolilla Suomea. Lisäksi koen, että minulla on vahva sisäinen kutsumus toimia pappina.

Antti kertoo, että pappeus on hänelle työn lisäksi elämäntapa.

- Pappina minulle on tärkeää kulkea toisen ihmisen rinnalla ja kuunnella häntä. Lisäksi koen messun papin työn lähtökohdaksi.

Antin alkaneisiin tehtäviin kuuluvat messut, toimitukset ja rippikoululaiset. Syksyn tehtävät ja haasteet selviävät myöhemmin.

- Odotan työltäni sitä, että saan kohdata erilaisia ihmisiä heidän omissa elämäntilanteissaan ja olla heidän tukenaan elämän eri asioissa.

- Haastavissa tilanteissa minua auttavat jaksamaan oma monipuolinen elämänkokemukseni ja oma perhe.

Oman elämänsä voimalauseensa tai mottonsa Antti tiivistää sanoihin ”Elä hetkessä.” Haastattelun päätteeksi Antti lähettää vielä terveisensä seurakuntalaisille:

- Tulkaa rohkeasti juttelemaan!