Soroptimisti-klubista Marja Kosonen (vasemmalla) ja Anne Saarinen, joka on myös mukana koululaisten iltapäivätoiminnassa, erityisasiantuntija Anne Honkanen ja koordinoiva ohjaaja Nina Sandqvist.

Ystävänpäivän tempaus: Villasukkia vanhuksia ilahduttamaan

Järvenpäässä on vanhuksia, joilla syystä tai toisesta ei ole ketään läheistä. Jäsenemme halusivat muistaa ja ilahduttaa heitä jollain tavalla, kertoo Järvenpään Soroptimisti-klubin puheenjohtaja Kaarina Wilskman.

- Päätimme lahjoittaa yksinäisille vanhuksille lämpimiä villasukkia ystävänpäivänä. Eleenä se on pieni ja symbolinen, mutta toivomme sen antavan viestin välittämisestä. Mukaan saatiin seurakunnan Näpsäkkäät näpit -kerho, jonka ahkerat neulojat lahjoittivat lähes 30 paria sukkia soroptimistien itse kutomien sukkien lisäksi. Järvenpään seurakunnan ja Järvenpään yhteiskoulun koululaisten iltapäivätoiminnan lapset tekivät kortit.

Toivottavasti sukat ilahduttavat saajiaan ainakin yhtä paljon kuin niiden kutominen ja korttien tekeminen ovat ilahduttaneet niiden tekijöitä, toteavat Näpsäkkäiden näppien puolesta Marjatta Tehi ja Anne Saarinen seurakunnan iltapäivätoiminnasta.

- Näpsäkkäät näpit -kerho kokoontuu kerran viikossa tekemään yhdessä käsitöitä kunkin oman innostuksen ja taidon mukaan. Mukana voi olla myös muuten vaan seurustelemassa ja kahvittelemassa, kertoo Marjatta Tehi.

-  Seurakunta tarjoaa tarvikkeet ja kahvit. Kaiken tekemämme lahjoitamme. Ja tälläkin kertaa todella mielellämme vanhuksille.

Järvenpään yhteisöpalvelut auttaa jakelussa

Erityisasiantuntija Anne Honkanen Järvenpään kaupungin yhteisöpalveluista on lupautunut auttamaan sukat ja kortit oikeisiin osoitteisiin yhdessä Lähitalotoimintaan osallistuvien vapaaehtoisten kanssa.

- Taloyhtiöiden asukasaktiivit ovat avainasemassa. He ovat viestin välittäjiä, ihmisiä, jotka omassa elinpiirissä haluavat vahvistaa osallisuutta ja hälventää yksinäisyyttä. Kohtaamisella on iso merkitys meille jokaiselle. Konkreettista toimintaa voi toteuttaa monella tapaa, tämä villasukka- tempaus lämmittää jalkoja ja mieltä, kertoo Anne Honkanen.

Teksti: Kaarina Wilskman

Näpsäkkäät näpit

tiistaisin klo 12–16 Kirkonkulman salissa (Kirkkotie 6). Teemme käsitöitä vähäosaisten auttamiseksi eri kohteissa. Päivähartaus klo 13.