Päivystäjäksi Palvelevaan puhelimeen?

Palvelevan puhelimen päivystäjiksi etsitään henkilöitä. joilla on halua, kykyä ja aikaa kohdata ahdinkotilanteessa olevia lähimmäisiä. Päivystäjän ei tarvitse olla auttamisen ammattilainen: hän on ennen kaikkea lähimmäinen ja rinnalla kulkija.

Päivystäjän tehtäviin kuuluu päivystysvuoro ja työnohjaus n. kerran kuukaudessa sekä täydennyskoulutus 4-6 päivää vuodessa.

Seuraava päivystäjille tarkoitettu kurssi alkaa maaliskuussa 2019.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen 1.3. mennessä:
Minna Kotajärvi
minna.kotajarvi@evl.fi

Kirkon palveleva puhelin etsii päivystäjiä

Kirkon palveleva puhelin palvelee erilaisia soittajia ja antaa nimetöntä keskusteluapua sitä tarvitseville. Aivan tavalliset ihmiset kaipaavat keskustelua. Erityisesti yksinäisyys saa monet tarttumaan luuriin.

Palvelevan puhelimen vapaaehtoiset ja kirkon työntekijät vastaavat yli 66 000 puheluun vuodessa. Soittajan rinnalla ollaan yhden puhelun ajan.

- Jokaisessa puhelunsa ollaan siinä hetkessä auttamassa. Olemme siinä ja nyt ihmistä varten, kertoo Järvenpään seurakunnassa Palvelevaa puhelinta koordinoiva Minna Kotajärvi.

Moni saattaa pelätä hankalia puheluita ja pitää niitä esteenä muutoin kiinnostavalle auttamistyölle. Puhelimeen vastatessaan ei voi koskaan tietää, mitä asiaa soittajalla on. Pääsääntöisesti ihmiset puhuvat ihan tavallisista asiöistä.

- Vaikeitakaan puheluita ei tarvitse pelätä. Kaikki vapaaehtoiset koulutetaan tehtavään huolella, eikä ketään jätetä yksin.

Koulutuksen jälkeen vapaaehtoinen sitoutuu vastaamaan puhelimeen nimettömänä kerran kuukaudessa, päivystysrupeama kestää kolme tuntia ilta-aikaan. Valtakunnalliseen puhelimeen tulee puheluita kello 18-01 välillä tasaiseen tahtiin.

Mari halusi auttaa - lähti päivystäjäksi

Marille (nimi muutettu) kypsyttely auttamisesta muhi pitkään mielessä.

- Mietin asiaa varmaan kaksi vuotta. Minulla oli kuitenkin vahva tahtotila auttaa, koska olin itsekin saanut apua, hän kuvailee.

Päivystyskoulutuksen Mari koki hyvin käytännönläheisenä ja monipuolisena. Nyt hän on toiminut vapaaehtoisena puolitoista vuotta, osallistunut työnohjaukseen ja jatkokoulutuksiin. Työnohjausryhmässä jaetaan kuukausittaine murheet ja ilot.

- Puheluja ei tarvitse jäädä yksin pohtimaan, ne eivät ole kertaakaan jääneet "yöhön".

Monille juuri tuosta ryhmästä on tullut oma yhteisö, joka kannattelee yli vaikeiden puheluiden.

- Siellä saan levollisen olon. Ryhmä on elämäni ensimmäinen kannustava ja sydämellinen työryhmä, kertoo johtotehtävissä toimiva Mari, joka on kokenut työelämän raadollisuuden.

Mari toivoo, että tähän auttamistyöhön lähtevät "ne ihmiset, joilla on aito tahto olla läsnä". Tässä tehtävässä pitää pystyä kuuntelemaan ja kyetä ottamaan jokainen ihminen tosissaan.

- Jokainen puhelu on tärkeä. Minusta on hienoa saada siinä hetkessä ihmisen luottamus. Pääsen kuulemaan ripauksen toisen ihmisen elämästä. Päivystysillan jälkeen minulla on sellainen olo, että oma "huolivuoreni" on murentunut pieniksi hiekkamurusiksi.

[Julkaistu Järvenpään seurakunnan verkkosivulla 15.11.2018]

Sinustako päivystävä palvelevaan puhelimeen?

Tiesitkö, että...

• Järvenpäässä on noin 30 vapaaehtoista Palvelevan puhelimen päivystäjää.
  • yhden illan aikana valtakunnalliseen päivystävään puhelimeen saattaa tulla yli 200 puhelua.
  • näistä puheluista lähes puoleen jää vastaamatta, koska päivystäjiä ei ole riittävästi.
  • tähän tarpeeseen tarvitaan lisää päivystäjiä.
  • uusien päivystäjien peruskurssi alkaa maaliskuussa 2019. Ilmoittaudu heti: Minna Kotajärvei, p. 040 729 3807, minna.kotajarve@evl.fi .