Satukuvia pianolle

Kirkko

Toivo Kuulan pianoteokset. Janne Oksanen, piano. Ohjelma 10€.

Pianotaiteilija Janne Oksanen soittaa Toivo Kuulan koko pianotuotannon Järvenpään kirkossa. Oksanen viimeistelee parhaillaan maisteriopintojaan Sibelius-Akatemiassa. Keväällä 2018 hän esitti Toivo Kuulan koko pianotuotannon loppuunmyydyssä Musiikkitalon Camerata-salissa Helsingissä. Konsertti sai erinomaisen arvostelun.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta säveltäjä Toivo Kuulan (1883-1918) kuolemasta. Kuula oli ja on yhä yksi merkittävimpiä ja persoonallisimpia suomalaissäveltäjiä, jonka musiikki sisältää poikkeuksellista runollisuutta, epiikkaa, syvyyttä ja tyylitajua. Elinaikanaan hänestä puhuttiin Suomen taitavimpana säveltäjänä, jonka vain häntä 20 vuotta vanhempi Sibelius saattoi ylittää.

Lyhyeksi jääneestä elämästään huolimatta Kuula oli hyvin tuottelias säveltäjä. Hänet tunnetaan parhaiten lied-, kuoro- ja orkesteriteoksistaan, mutta hänen pianotuotantonsa on myös todellinen kansallisaarre. Yhteensä nämä 20 kappaletta esittelevät monipuolisen paletin Kuulan säveltäjäidentiteetin eri vaiheista.

Mikä olisikaan parempi tapa juhlia säveltäjämestari Toivo Kuulaa, kuin hänen musiikkinsa kuunteleminen. Konsertissa voi kuulla iki-ihania klassikoita kuten Häämarssi ja Lampaanpolska, mutta on myös tilaisuus tutustua harvemmin esitettyihin teoksiin. "Kuulalla ei ole yhtään huonoa kappaletta", Oksanen kertoo.

Konsertti Järvenpään kirkossa su 22.4. klo 15. Satukuvia pianolle - Toivo Kuulan pianoteokset, Janne Oksanen, piano. Vapaa pääsy. Ohjelma 10 €. Konsertin kesto on n. 80 minuuttia.