Kynttilöiden keruuta hautausmaalla

Lapset heittelevät poltettuja kynttilöitä astiaan.

Erilainen koulupäivä

Mankalan koulun viidesluokkalaiset Peppi Tiittanen ja Samu Lotsari viettivät yhdessä koulun muiden viidesluokkalaisten kanssa hieman erilaista koulupäivää Järvenpään hautausmaalla. Pyhäinpäivä on ohi ja haudoilla palaneet tuhannet kynttilät ovat jo pääosin sammuneet.

- Meille on annettu tehtäväksi kerätä loppuun palaneet kynttilät haudoilta ja sen jälkeen lajitella ne jätteisiin, Samu kertoo.
- Ei ole mikään raskas tehtävä. On kivaa olla pihalla keräilemässä kynttilöitä, Peppi kehuu.
Kumpikin arvioi keräävänsä aamupäivän aikana ainakin sata kynttilää.

Opettajat Kaisa Nieminen ja Miika Latvasalo ihailevat oppilaittensa intoa tehtävään. He ovat kummatkin olleet keräämässä oppilaitten kanssa kynttilöitä pyhäinpäivän jälkeen jo aiempinakin vuosina – Kaisa kerran ja Miika kolme kertaa.

- Tällainen koulupäivä voidaan liittää hyvin kestävän kehityksen opettamiseen. Samalla opitaan hautausmaalla olemista ja käyttäytymistä sekä huomioidaan ja kunnioitetaan vainajia. Moni lapsi ei ole käynyt hautausmaalla kovin usein, joten hyvä kokemus heillekin, Kaisa toteaa.

- Tällainen toisenlainen koulupäivä on todella kiva idea. Lapset pääsevät tekemään jotakin hyödyllistä ja oppimaan paljon uusia asioita, Kaisa ja Miika kehuvat.

Pyhäinpäivän jälkeisiä kynttilänkeruu-talkootapahtumia yhdessä Mankalan koulun oppilaiden kanssa on järjestetty jo kymmenenä vuotena. Talkootapahtuman isä ja puuhamies on Järvenpään Katutoiminnan tuki ry:n puheenjohtaja Roope Berg.

- Kyse on hautausmaasta ja sen siisteydestä. Kaikki lähti aikoinaan siitä, kun olin siivoamassa vanhempieni hautaa kynttilöistä. Roskikset olivat ihan täynnä kynttilöitä. Soitin Järvenpään seurakunnan kirkkoherralle ja pohdin, miten palaneet kynttilät voitaisiin kerätä ja lajitella paremmin sekä nopeammin talteen, Roope muistelee.

Pyhäinpäivän jälkeen kynttiläjätettä on kerättävänä valtava määrä.

- Arvioni mukaan 20.000 kynttilää. Kynttilät kerättiin tilavuudeltaan 150 litran jätesäkkeihin, joita kertyi jopa 80, laskee Järvenpään seurakunnan hautausmaamestari Eveliina Puhakka.

- Koululaiset lajittelevat kynttilät keräämisen jälkeen. Muoviosat menevät meillä sekajätteisiin poltettavaksi. Metallikannet lajitellaan kierrätettäväksi, kertoo seurakuntapuutarhuri Satu Vuorinen.

- Koululaisista on kyllä suuri apu. Kynttilöiden keräämiseen menisi meiltä useampi päivä, mutta 60 koululaisen joukolla vain parisen tuntia, vertailee hautausmaamestari Johanna Nieminen.

Kynttiläkeruutalkoiden järjestäjinä toimivat Järvenpää Katutoiminnan tuki ry. ja Järvenpään seurakunta yhteistyössä Mankalan koulun kanssa.

Opettajat Miika Latvasalo, Kaisa Nieminen ja koululaiset Samu Luotsari ja Peppi Tiittanen.

2020-11-06 14:07:00.0