Ikkuna Palestiinaan

ti 15.10. klo 18.00

Vanhakirkko

Ikkuna Palestiinaan -illoissa tutustumme ihmisten arkeen ja juhlaan Palestiinan alueella sekä kirkkojen toimintaan ja kristittyjen elämään siellä.

Syksy Räsänen puhuu Israelin/Palestiinan nykytilanteesta yhtäläisten oikeuksien ja demokratian kannalta. Mitä ovat kahden ja yhden valtion mallit? Mitkä ovat niiden tulevaisuudennäkymät, ketkä niitä kannattavat ja vastustavat, ja miten ratkaisuun päästään?

Syksy Räsänen on Israeli Committee Against House Demolitions (ICAHD) Finlandin puheenjohtaja. Hän on myös tehnyt ruohonjuuritason ihmisoikeustyötä Palestiinassa järjestössä International Solidarity Movement, ja hän opetti viime vuonna neljä kuukautta Länsirannalla Birzeitin yliopistossa. Hän on kirjoittanut kirjan "Israelin apartheid".

Ikkuna Palestiinaan -ryhmä toimii luterilaisen kirkon koulutyön tukemiseksi Palestiinassa. Kirkko osallistuu palestiinalaisen yhteiskunnan rakentamiseen mm. pitämällä yhteisiä kouluja tytöille ja pojille. Koulut eivät saa valtion tukea. Niiden toimintakulut katetaan lukukausimaksuilla ja kirkon ja sen kumppaneiden tuella. Järvenpään seurakunnan nimikkokohteena on Toivon koulu (School of Hope) Ramallahissa.
  • Lähetys- ja avustustyö Lähetys- ja avustustyö