Seurakuntakoti tuhoutui Jampan ostoskeskuksen tulipalossa

Jampan ostoskeskus ja sen yhteydessä sijaitseva seurakuntakoti on palanut perjantain ja lauantain välisenä yönä lähes maan tasalle käyttö- ja korjauskelvottomaksi. Viereisellä tontilla sijaitseva Jampan päiväkoti säästyi tulipalolta, mutta kärsi lieviä savuvahinkoja. Palon sammuttamista hankaloittivat vaikeat kattorakenteet ja -pinnoitteet, mutta myös puuskittainen tuuli. Palo oli sammuttamassa noin 30 pelastuslaitoksen yksikköä.

Palosta ei ole aiheutunut henkilövahinkoja, mutta palosta aiheutuneen terveydelle vaarallisen savun takia pelastuslaitos antoi Järvenpäähän vaaratiedotteen. Vaaratiedote on jo kumottu.

Seurakuntakodissa ollut alakouluikäisten kerho päättyi juuri ennen palon leviämistä ja lapset ohjaajineen olivat jo poistumassa tai poistuneet pelastustyöntekijöiden saapuessa. Seuraava kerhoryhmä ei ollut ehtinyt vielä seurakuntakotiin aloittamaan uutta kerhoa.

Palo sai alkunsa perjantaina 25.3. alkuillasta ostoskeskuksen ja seurakuntakodin välisestä jätekatoksesta. Palon syttymissyyn selvittely on alkanut. Seurakuntakodin kameravalvonnan tallennin on säästynyt tulipalossa ja on nyt poliisin hallussa.

Kaikki seurakunnan toiminnat Jampan seurakuntakodissa peruuntuvat. Tilalle pyritään löytämään mahdollisimman pian korvaavia tiloja ja ratkaisuja. Seurakunnalla ei ole muita omia tiloja Jampan alueella. Jampan seurakuntakoti on ollut monille jamppalaisille tärkeä ja yhteisöllinen kokoontumispaikka. Jampan seurakuntakodissa on pidetty Jampan messuja, hartauksia, seuroja ja erilaisia kerhoja kaikenikäisille. Erityisen merkittäviä jamppalaisille ovat olleet torstain maksuttomat lounaat ja ruokajakelut. Ostoskeskuksen ja seurakuntakodin menettäminen palon myötä on monille - erityisesti Jampan alueen asukkaille hyvin surullinen uutinen.

Avoimet ovet Rekikadulla tulipaloon liittyen

Järvenpään seurakunnalla on avoimet ovet sunnuntaina 27.3.2022 klo 10-14 Rekikadun kerhohuoneistolla, Rekikatu 1. Tilaisuudessa pienimuotoinen hartaus ja kahvitarjoilu.

Tule mukaan jakamaan ajatuksiasi ja tuntojasi ostoskeskuksen, seurakuntakodin ja neuvolan tulipalosta sekä keskustelemaan muiden jamppalaisten ja seurakunnan työntekijöiden kanssa mieltäsi painavista asioita tilanteen johdosta.

- - - - -
[25.3.2022 klo 21.15 lisätty otsikkoon sana "viereisessä". Jätekatos koko kiinteistön (ml. ostoskeskus) yhteinen.]
[26.3.2022 klo 00.20 otsikko, uutisjuttua muutettu ja täydennetty pelastuslaitoksen tilannearvion mukaiseksi.]
[26.3.2022 klo 11.10 juttua päivitettya ja samalla muutettu menneeseen muotoon.]