Harrastus auttaa jaksamaan

Järvenpään seurakunta tuki nuoria juhlavuoden kymppitonnilla.

Leena Kervinen ja diakonian juhlavuosilogo.

Tänä vuonna Järvenpään seurakunta juhlii 70-vuotista taivaltaan. Juhlavuoden kunniaksi seurakunta myönsi 10 000 € lisämäärärahan lasten ja nuorten harrastustoiminnan tukemiseen diakonian kautta. Syyskuun alkuun mennessä tuki oli kokonaisuudessaan käytetty, ja tukea myönnettiin noin 40 lapselle ja nuorelle.

- Avustus oli tarkoitettu vähävaraisille perheille. Tukea tarvitsevat perheet löytyivät kouluille välitetyn viestin kautta ja muun asiakastyömme yhteydestä. Avustuksen myöntämistä arvioivat diakoniatyöntekijät, jotka tekevät perheen tilanteesta talousselvityksen. Huomioimme perheen tulot, menot ja taloustilanteen kokonaisuuden. Diakoniassa huomioimme myös perheiden elämäntilanteen kokonaisuudessaan, ja avustamista voivat puoltaa monet sosiaaliset ja terveydelliset syyt. Lopulliset avustuspäätökset on tehty diakoniatyöntekijöiden yhteisissä tiimikokouksissa, kertoo johtava diakoniatyöntekijä Leena Kervinen.

Diakoniatyöntekijät linjasivat, että yksi henkilö voi saada avustusta enintään 500 €. Näin taattiin se, että tuki jakaantui usealle henkilölle. Avustussummat ovat vaihdelleet 90 € ja 500 € välillä.

- Järvenpäässä on paljon köyhiä perheitä, joiden taloustilanne on tiukka eikä ylimääräisiin kuluihin ole varaa. Tilanne voi olla pitkäaikainen tai kehkeytyä yllättäen esimerkiksi sairauden, eron tai työttömäksi jäämisen takia. Lapsen ja nuoren elämässä oma harrastus voi olla merkittävä voimanlähde, ja harrastuksen tärkeys korostuu kriisien ja muutosten keskellä. Parhaimmillaan mielekäs harrastaminen ehkäisee syrjäytymistä. Harrastuksissa itsetunto ja minäkuva kehittyvät, vuorovaikutustaidot vahvistuvat ja solmitaan tärkeitä ihmissuhteita. Nyt myönnetyistä avustuksista valtaosa kohdistui liikuntaharrastuksiin, mutta tukea myönnettiin myös taide- ja musiikkitoimintaan, Kervinen kuvailee ja jatkaa:

- On kuitenkin valitettava tosiasia, että rajallisilla avustusvaroillamme autetaan vähävaraisia perheitä eteenpäin vain kappale matkaa. Haastan yhteisvastuuseen. Kuinka me kaikki – kirkko, kaupunki, harrastusseurat ja muut toiminnan järjestäjät – voisimme puolustaa lapsia ja nuoria, joiden hyvinvoinnin kannalta tärkeä harrastus on katketa korkeiden maksujen takia?

---

1.9.2022 tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomessa vihittiin virkaan ensimmäinen diakonissa, Matilda Hoffman. Tämän kunniaksi vietämme tänä vuonna diakonian juhlavuotta ja 1. syyskuuta juhlapäivää. Järvenpään seurakunnan diakoniatyöntekijät päivystävät Jannen kirkkokontilla to 1.9. klo 12-14. Kirkkokontti löytyy aivan Järvenpään keskustasta, Jannen kävelykadulta.

2022-08-29 08:19:26.0