Seurakuntavaaleihin 79 ehdokasta Järvenpäässä

Seurakuntavaalien logo

Ehdokasasettelu tämän vuoden seurakuntavaaleihin päättyi 15.9.2022 klo 16. Järvenpään seurakunnassa määräaikaan mennessä  neljä valitsijayhdistystä oli jättänyt perustamisasiakirjat. Vaalilautakunta arpoi ehdokaslistoille järjestyksen ja totesi ehdokkaiden määrän seuraavasti:

I     Peruskristityt (4 ehdokasta)
II    Kirkkodemarit ja Sitoutumattomat (19)
III   Järvenpään seurakunnassa puoluepoliittisesti sitoutumattomat (19)
IV   Kokoomus, Keskiryhmät ja Sitoutumattomat (37)

Ehdokkaiden kokonaismäärässä on tapahtunut laskua verrattuna viime seurakuntavaaleihin. Ehdokkaita on yhteensä 78. Vuoden 2018 vaaleissa ehdokkaita oli 92 eli 13 ehdokasta enemmän.

Seurakuntavaaleissa valitaan Järvenpään seurakunnan kirkkovaltuustoon 33 kirkkovaltuutettua vuoden 2023 alusta alkavalle nelivuotiskaudelle.

Seurakuntavaaleissa valitaan seurakunnan toimintaa suunnittelevat, kehittävät ja ohjaavat kirkkovaltuuston ja seurakuntaneuvoston jäsenet. Seurakuntavaaleissa valittavat luottamushenkilöt päättävät monista keskeisistä seurakunnan toimintaan, hallintoon ja talouteen liittyvistä asioista. Luottamushenkilöt päättävät esimerkiksi seurakunnan kirkollisveroprosentista, talousarvioista ja monista muista talousasioista, rakennushankkeista, avustuksista, monista työntekijävalinnoista ja uusista viroista, seurakunnan toiminnan painotuksista sekä seurakunnan tilojen käytöstä.

Luottamushenkilöt äänestävät myös kirkolliskokousvaaleissa eli valitsevat maallikkoedustajat kirkon ylimpään päättävään elimeen. Kirkolliskokous päättää esimerkiksi kirkon oppiin liittyvistä kysymyksistä ja koko kirkon taloudesta.

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys on tiistaista lauantaihin 8.–12.11.2022. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 20.11.2022. Järvenpäässä seurakuntavaalien äänioikeutetut saavat Järvenpään seurakunnalta vaalikirjeen viikolla 43 (24.–28.10.2022) postin välityksellä. Seurakuntavaaleista tiedotetaan myös mm. Järvenpään seurakunnan verkkosivuilla, somekanavilla, seurakuntatalon ilmoitustaululla sekä seurakunnan muissa toimipisteissä mm. kuvallisin ehdokaslistoin ja tietoiskuin.

[2022-09-26 Uutiseen korjattu virheellinen tieto ehdokasmäärästä: +1 ehdokas]

2022-09-15 23:17:00.0