Schubertia pimenevään syysiltaan

Sunnuntaina 23. lokakuuta kuulemme Järvenpään seurakuntasalissa kello 18 Musiikkia pimenevään syysiltaan – konserttisarjan viimeisen konsertin. Tuolloin pääsemme nauttimaan Schubertin vaikuttavasta Winterreise (suom. Talvinen matka) -teoksesta.

Toni nelio (2).jpg

Baritoni Toni Hintsala. Kuva Ville Hautakangas.

Baritoni Toni Hintsalalle Winterreise oli ensimmäinen merkittävä laulusarja, johon hän tutustui vasta 24-vuotiaana opiskeltuaan laulua ammatikseen yli 6 vuoden ajan.

-Se oli järisyttävä kokemus enkä ole oikein päässyt yli siitä vieläkään, nimittäin silloin kiinnostuin laulamisesta toden teolla ja halusin oppia laulamaan liediä.

- Winterreisen tarina alkaa kun päähenkilö lähtee hänet hyljänneen rakkaansa talosta vaeltamaan keskellä talvea päämäärättömästi. Matkan varrella tulee vastaan asioita ja päähenkilö käy läpi suruaan, mutta se mihin tie lopussa johtaa, jää arvoitukseksi. Winterreisea luonnehditaan maineikkaimmaksi teokseksi liedin saralla, eikä minun mielestäni suotta!

Viime kesänä järjestetyssä Merikanto-laulukilpailussa Toni Hintsala tavoitti kolmannen sijan. Sunnuntain konsertissa häntä säestää pianolla Kaj Ekman. Konserttiin on vapaa pääsy.

Musiikkia pimenevään iltaan - Järvenpään seurakunnan 70-vuotisjuhlakonsertti
su 23.10. klo 18 seurakuntasalissa, Kirkkotie 1.

Schubert: Winterreise - Talvinen matka
Toni Hintsala, baritoni