Uutislistaukseen

Ukraina yhdistää: Laurilan Kohtaamispaikassa yhteys löytyy ilman yhteistä kieltäkin

Kohtaamispaikan vapaaehtoisia ja henkilökuntaa. Aleksei ja Natalia Vilka, Irene Haaranen, Tuula Seppälä(takana)  ja Katariina Autero (oikealla).

Iloiset tervehdykset raikuvat Laurilan seurakuntakodin aulassa, kun saavun paikalle. Alkamassa on kaksituntinen kohtaaminen, jota luotsivat seurakunnan vapaaehtoiset ja työntekijät.

Laurilan kohtaamispaikka starttasi kevätkesällä 2022, kun Järvenpäähän saapuivat ensimmäiset ukrainalaispakolaiset. Evankelis-luterilainen seurakunta reagoi käynnistämällä ukrainalaisille ja heidän tukemisestaan kiinnostuneille viikottaisen Kohtaamispaikan. Valtaosa ukrainalaisista asuu Laurilan seurakuntakodin liepeillä, Auertiellä.

Kohtaamispaikassa on toimintaa kaikenikäisille: nuoremmille pelejä, leluja ja leikkejä, vanhemmille kielenopiskelua, kädentaitoja ja teemakeskusteluja. Vapaaehtoisvoimin on toteutettu muun muassa taidetyöpajoja, ja paikalla on vieraillut ortodoksikirkon edustajia. Yhdessä tekeminen ja kokeminen on tärkeää, mutta mukaan voi tulla vain olemaan ja kahvittelemaan. Auertiellä asuva Dimitri kehuu paikan yhteishenkeä: ”Täällä olen tutustunut ihmisiin ja meille on muodostunut yhteisö. Olen oppinut suomen kieltä.” Myös Inkerinsuomalainen Vieno kertoo saavansa kohtaamisista ja yhdessäolosta tärkeää sisältöä arkeen. ”Täällä oppii joka kerta uutta. Ei voi vain istua kotona. Mieli virkistyy, kun on muiden seurassa.”

Vapaaehtoinen Larkku tulkkaa keskusteluja venäjäksi ja kertoo olevansa tyytyväinen, kun voi hyödyntää kielitaitoaan. Kohtaamispaikka on antanut paljon iloa. Ennen eläköitymistään Larkku ratkoi työkseen ongelmia, ja pohtii nyt vapaaehtoistyön luonnetta: ”Tämä vapaaehtoinen auttaminen antaa eikä niinkään ota.” Myös Irene Haaranen kuvailee vapaaehtoistyötä merkitykselliseksi, ja kertoo keskustelun sujuvan ilman yhteistä kieltäkin. Apuna ovat elekieli ja puhelimen käännösohjelmat. ”Tänne on helppo tulla, kun ei ole kielitaitovaatimuksia.”

Laurilan kristillinen vire näkyy mahdollisuutena osallistua hartauselämään ja käydä hengellisiä keskusteluja. Diakoni Katariina Autero kertoo, että toimintaa halutaan kehittää kävijöiden ehdoilla. Tällä kertaa Katariina kerääkin kävijöiltä ideoita siitä, mitä kaikkea Kohtaamispaikassa toivottaisiin tehtävän. Ehkäpä Laurilassa jatkossa jumpataan, tanssitaan tai opetellaan käsitöitä.

Resonoiko Laurilan Kohtaamispaikka? Tule rohkeasti tutustumaan kulttuureja yhdistävään, yhteisölliseen toimintaan tiistaisin klo 14-16 Laurilan seurakuntakodille, os. Riihitie 2, Järvenpää.

2022-10-27 09:31:00.0