Mankalan koulun viidesluokkalaiset kynttilätalkoissa

IMG_9509 (1).jpg

Viidesluokkalaiset Casper Vuorimaa ja Hanna Martikainen keräsivät tunnin aikana pari sataa kynttilää. Taustalla olevat kynttilät eivät sentään ihan kaikki olleet heidän keräämiä.

Pyhäinpäivän jäljiltä Järvenpään hautausmaalla oli tuhansia palaneita hautakynttilöitä. Niiden kerääminen ja kierrätykseen vieminen olisi hautausmaatyöntekijöille monen päivän urakka. Huolimatta pyhäinpäivän jälkeisen keskiviikon sateisen harmaasta aamupäivästä apuun riensivät läheisen Mankalan koulun viidesluokkalaiset opettajiensa Helena AhonJasmin Sagulinin ja Tomi Strengellin luotsaamana. Ihan uudesta tapahtumasta ei kuitenkaan ole kyse, sillä pyhäinpäivän jälkeinen koululaisten kynttilänkeruutempaus järjestettiin jo 17. kerran.

Mankalan koulun viidesluokkalaiset Hanna Martikainen ja Casper Vuorimaa olivat innoissaan hieman toisenlaisesta koulupäivästä.

- Aika monta kynttilää tuli jo kerättyä pyhäinpäivän jäljiltä, Hanna toteaa.

- Ainakin pari kassillista, säestää Casper

Molemmille Järvenpään hautausmaa on tuttu jo entuudestaan.

- Hautausmaa näyttää hienolta. Olemme käyneet täällä aina jouluisin, ja joskus muulloinkin, Casper kertoo.

Opettaja ja Mankalan koulun vararehtori Tomi Strengell ohjasi oppilaita kynttilänkeruutalkoissa.

Mankalan koulun opettajana kymmenisen vuotta toiminut Tomi Strengell kertoo olleensa oppilaittensa kanssa pyhäinpäivän jälkeisissä kynttilänkeruutalkoissa kaksi kertaa aiemminkin.

- Oppilaat ovat aina mielellään lähteneet keräämään kynttilöitä hautausmaalle. Tapahtumalla on jo perinteitä, mutta pienenä innostavana tekijänä on ollut myös tehtävän suorittamisesta saatu palkkio luokan leirikoulukassaan.

Strengellin mukaan tapahtumassa painottuvat koulun arvojen kannalta tärkeät yhteisöllisyys, toisten auttaminen, hyvät käytöstavat sekä yhdessä tekeminen tietyn asian äärellä.

- Päivä tarjoaa myös mukavaa tutustumista lähiympäristöön. Monille lapsille tutustuminen jopa hautausmaahan saattaa olla ihan uusi ja merkittävä juttu.

Kynttiläkeruutapahtuman isä on tapahtuman järjestäneen Katu-toiminnan tuki ry:n puheenjohtaja jo vuodesta 1995 lähtien toiminut Roope Berg. Itse kynttilänkeruutapahtuma järjestettiin nyt 17. kerran.

Kaikki alkoi aikoinaan, kun Berg oli Järvenpään hautausmaalla hoitamassa ja siivoamassa läheistensä hautaa. Hautausmaan roska-astiat olivat niin täynnä, ettei sinne enää mahtunut roskia. Myös hautausmaan yleisilme oli hieman roskainen.

- Tuli sellainen idea, että olisi kiva siivota alue jotenkin yhdessä. Omat lapseni olivat tuolloin Mankalan koulussa ja juttelin opettajille ja muille vanhemmille asiasta ääneen. Asiasta innostuttiin.

- Olin tuolloin yhteydessä myös Järvenpään seurakunnan uunituoreeseen kirkkoherraan, Vesa Koivistoon, ja pyysin seurakuntaa hautausmaan ylläpitäjänä yhteistyökumppaniksi. Siitä se lähti liikkeelle.

Tänä vuonna Järvenpään seurakunnan puolelta mukana tapahtumassa ja koululaisia tervehtimässä tapahtumassa oli pastori Hanne Lukkari.

Järvenpään lasten ja nuorten asialla toiminut Katu-toiminnan tuki ry. on vuosien varrella erilaisin tempauksin kerännyt ja lahjoittanut rahaa lasten ja nuorten erilaisiin toimintoihin ja tapahtumiin.

- Seuraavaksi järjestämme keräämillämme varoilla ja avustuksilla kaupunkimme perinteisen nuorten itsenäisyyspäivän vastaanoton ja juhlan. Tänä vuonna se järjestetään ensimmäistä kertaa lukion tiloissa, Berg paljastaa.

Viidennen luokan oppilaiden ryhmä, Enni Niittykangas, Sofia Röyhkiö, Valtteri Tiirikainen, Casper Vuorimaa ja Miro Väisänen, keräsi hautakynttilöitä yhdessä Katutoiminnan tuki ry:n toiminnanjohtaja Roope Bergin kanssa.

2022-11-14 11:33:00.0