Seurakuntavaalit sunnuntaina 20.11.2022

MicrosoftTeams-image (30).png

Seurakuntavaalit järjestetään sunnuntaina 20.11.2022 klo 11–20. Järvenpäässä äänestyspaikkana on seurakuntatalo, seurakuntasalin aula, Kirkkotie 1 A. Mukaan äänestykseen tarvitaan henkilöllisyystodistus (esim. henkilökortti, ajokortti tai passi). Äänestyksen nopeuttamiseksi suositellaan ottamaan mukaan myös vaalikirjekuoren mukana tullut lähetekirje. Äänestysoikeus on Suomen ev.lut. kirkon jäsenillä. Jo 16-vuotiaat saavat äänestää seurakuntavaaleissa.

Seurakuntavaalit toimitetaan neljän vuoden välein. Marraskuussa valitaan Järvenpään seurakuntaan 33 luottamushenkilöä kaudelle 2023-2026. He päättävät mm. seurakunnan kirkollisveroprosentista, talousarvioista ja monista muista talousasioista, rakennushankkeista, avustuksista, monista työntekijävalinnoista ja uusista viroista, seurakunnan toiminnan painotuksista ja seurakunnan tilojen käytöstä.

Lapsilla omat vaalit

Tänä vuonna Järvenpäässä järjestetään seurakuntavaalien yhteydessä myös Lasten vaalit. Samalla reissulla, kun vanhemmat äänestävät seurakuntavaaleissa Järvenpään seurakuntatalossa, voivat lapset äänestää Lasten vaaleissa sunnuntaina klo 11–13 Vanhankirkon salissa, Kirkkotie 2 A.

Lasten vaaleissa saavat äänestää kaikki 2-12 vuotiaat lapset. Lasten vaaleista vastaa Lastenkirkko. Lasten vaaleissa on tarkoitus valita Lastenkirkon tuotannon sisällöllinen teema vuodelle 2023. Ehdolla lasten vaaleissa on kolme eri hahmoa; EnkeliPulmu-kyyhky sekä Susi Sileä, joista kukin edustaa eri sisältöteemaa. Vaalien äänestystulos tulee näkyville Lasten kirkon sivuille lastenkirkko.fi

- Lasten vaalien tarkoituksena on paitsi vahvistaa lasten osallisuutta ja demokratiataitoja, myös innostaa perheitä saapumaan äänestyspaikalle ja näin ollen lisätä lapsiperheiden äänestysaktiivisuutta varsinaisissa seurakuntavaaleissa, kertoo Lasten vaalien käytännön toteutuksesta Järvenpään seurakunnassa vastaavat varhaiskasvatuksen pappi Sanna Hassinen sekä varhaiskasvatustyön ohjaaja Pauliina Nyman. He toimittavat myös Lasten vaalien vaalitoimitsijoiden virkaa.

-----

Seurakuntavaalit sunnuntaina 20.11.2022 klo 11–20 seurakuntatalossa, seurakuntasalin aulassa, Kirkkotie 1 A.
Lasten omat vaalit sunnuntaina 20.11.2022 klo 11–13 Vanhankirkon salissa, Kirkkotie 2 A.

Lue lisää seurakuntavaaleista ja Lasten vaaleista.

2022-11-18 15:12:00.0