Välkkis liikuttaa koululaisia - säällä kuin säällä

Minna Valkeapää, Pauliina Nyman ja Eero Halonen pyörittävät välituntikerhoa. Kuvasta puuttuu Kaisa Kalinen.

Kun Välkkis-porukka saapuu Anttilan koulun pihaan alkaa ahkera tavaroiden purkaminen. Minna Valkeapää ja Pauliina Nyman kaivavat jättikasseista tottuneesti esiin värikkäitä hernepusseja, tasapainolautoja ja ison labyrinttipelin. Myös Mölkky- ja Huojuva torni -pelit sekä curling-nappulat ovat lähteneet matkaan mukaan. Järvenpään seurakunnan pyörittämä välituntikerho eli Välkkis voi alkaa.

-On ollut hieno huomata miten rohkeasti lapset tarttuvat sellaisiinkin pelivälineisiin, jotka eivät ole entuudestaan tuttuja. Twist-naru ja hyppynaru ovat päässeet taas arvoon arvaamattomaan, nuorisotyönohjaaja Minna Valkeapää kertoo.

-Ja monen lapsen kanssa on yhdessä opeteltu narulla hyppimistä tai silmän ja pallon koordinaatiota. Kevät- ja syyskaudella diapolot ovat olleet nekin hyvin suosittuja. Meidän työtämme on leirilläkin innostaa leikkimään ja liikkumaan, ja Välkkiksen välineet tukevat lasten motoristen taitojen kehittymistä. Puhumattakaan sosiaalisten taitojen kehittämisestä, kun joutuu odottamaan vuoroa tai ratkaisemaan tehtävää yhteistyöllä.

Varhaiskasvatustyön ohjaaja Pauliina Nyman on huomannut, että leikin lomassa tulee juteltua kaikenlaista.

- Lapset kertovat meille ihan kaikenlaista heidän arkeaan koskettavaa. Harrastuksista, synttäreistään, sen hetken lempijutuistaan. Usein kun lapset huomaavat, että meillä on aikaa pysähtyä juuri heidän asiansa äärelle, he saattavat koko välkän ajan kulkea rinnalla ja kertoilla tärkeitä juttuja omasta elämästään.

- Itselle tosi merkittäviä hetkiä on ollut ne, kun joku lapsi on saanut kerrotuksi jostain selkeästi hänen mieltään painavasta asiasta. Asia on saattanut putkahtaa esiin esimerkiksi jonkun tekemisen äärellä.

Alun perin välkkäkerho kehiteltiin kouluille jo ennen koronaa, mutta erityisen arvokkaaksi koululaisten välituntitoiminta osoittautui epidemian aikana. Tällä hetkellä Välkkis liikuttaa lapsia kerran tai kaksi kuukaudessa Järvenpään yhteiskoululla sekä Anttilan ja Kinnarin kouluilla. Kelloajat löytyvät koulujen ilmoitustauluilta. Kirkonmäeltä matka taittuu kouluille usein autoilla, nyt suunnitelmissa on maitokärryjen hyödyntäminen ekologisena menopelinä lähikoululle.

Nyman kertoo, että opettajat ovat kiitelleet toimintaa. Se tuo mukavaa vaihtelua lasten koulupäivään ja välitunneille lähdetään ripeämmin kuin muutoin. Eikä sadekelikään haittaa, kun on mielekästä puuhaa.

- Tuli tosi hyvä mieli, kun kerran kunnon kaatosateella valtava lapsijoukko juoksi heti ekalla välkällä meitä kohti. Juostessaan yksi koululaisista huusi, ettei hän yleensä sateella tykkää olla ulkona, mutta nyt ei haittaa edes sade, kun on Välkkispäivä!

2023-01-13 10:56:00.0