Leiriniemi valmistautuu kesään

Diakoniatyöntekijä Katariina Autero istuu Leiriniemen uudisrakennuksen rappusilla.

Diakoniatyöntekijä Katariina Autero

Diakoniatyöntekijä Katariina Autero istahtaa Leiriniemen uudisrakennuksen rappusille ja nuuhkii uuden puun tuoksua. Järvenpään seurakunnan leirikeskus on monille kesänviettäjille tuttu paikka kauniin Keravanjärven rannalla. Vastavalmistuneella monitoimitilalla varustettu Leiriniemi odottelee jo kesävieraita.

Katariina Autero toivottaa ihmiset tervetulleiksi kesän saunailtoihin, joita vietetään Leirinimessä ulkona neljänä iltana juhannukselta alkaen.

-Illat ovat tarkoitettu kaikille niille, jotka kaipaavat virkistystä ja maisemanvaihdosta. Niille, jotka haluavat uimaan ja saunomaan.

Seurakunta tarjoaa iltaan makkarat, grilli hehkuu kuumana. Myös omia eväitä ja grillattavia voi ottaa mukaan, niitä voi grillailla pihakatoksen alla. Myös pihapelejä voi pelailla saunomisen lomassa.

-Illoissa on vaan rentoa menoa - ei mitään ohjelmallista osuutta. Näitä on nyt järjestetty useamman vuoden ajan lukuun ottamatta, joitain koronavuosia, grillin ääressä pyörinyt varhaiskasvatuksen ohjaaja Jonna Vehmassalo kertoo.

Tänä kesänä Avoimiin saunailtoihin pääsee myös kuljetuksella.

- Idea kuljetuksiin tuli siitä, että kaikilla ei ole menopeliä. Haluamme tarjota myös heille mahdollisuuden virkistymiseen järvenrannalla. Bussi täyttyy varmasti nopeasti. Lähtöpaikoilla Laurilassa ja Jampassa kannattaakin olla hyvissä ajoin, että varmasti mahtuu mukaan, Katariina Autero ounastelee.

Saavutettava ja esteetön leirikeskus

Toukokuussa valmistuva monitoimirakennus on suunniteltu seurakunnan toimintaa ajatellen. Siellä tullaan jatkossa pitämään muun muassa rippikoulujen oppitunteja ja muita tilaisuuksia erilaisille ryhmille. Tilat on mitoitettu 50-70 hengelle ja kahden saunan leppeisiin löylyihin mahtuu kumpaankin 6-8 saunojaa kerralla.

Saavutettavuus tai esteettömyys on pyritty huomioimaan lähtien terassialueen luiskista päätyen sisätilojen mitoitukseen - tavoitteena mahdollistaa rakennuksessa ja sen välittömässä ympäristössä liikkuminen myös normaalien apuvälineiden kuten pyörätuolin kanssa. Myös kesäkuussa jatkohankkeena olevan piha-alueen kunnostuksen suunnittelun keskeinen teema on esteettömyys, ylläpitopäällikkö Tapani Alatalo kuvailee.

---

Avoimet saunaillat Leiriniemessä 28.6., 12.7., 24.7., 24.8. klo 17-20 Kalarannantie 3, Ohkola.

Ilmainen bussikuljetus Leiriniemeen ja takaisin Järvenpäähän: Laurilan seurakuntakodilta lähtö klo 16.30, pysähtyy Jampassa (Rekikatu 1) klo 16.40 ja takaisinlähtö Leiriniemestä klo 19.45. Bussi täytetään tulo järjestyksessä, ei ilmoittautumista.

Käynnissä myös ilmoittautuminen:

Kaikenikäisten retkipäivä pe 9.6. klo 9-15 Leiriniemeen. Retkelle ovat tervetulleita kaikenikäiset, lapset aikuisen mukana. Retken hinta on 12e/aikuinen, alle 18-vuotiaat maksutta. Hintaan sis. kuljetukset, ruoka, kahvit, sauna ym. ohjelma. Ilmoittautuminen viim. 26.5. ma-pe klo 9.30-11.30 p. 050 343 1616 Marjo Jantunen.

Katariina Autero
Katariina Autero
vs. diakonian työalavastaava

Olen toiminut diakoniatyöntekijänä Järvenpään seurakunnassa vuodesta 2019 lähtien.

Yleisen diakoniatyön lisäksi työtehtäviini kuuluu koordinoida diakonian vapaaehtoistyötä, erityisesti ystävätoimintaa, Yhteisvastuukeräystä ja Merimieskirkkopiiriä. Myös monikulttuurisuus kuuluu työalaani ja koordinoin Laurilan kohtaamispaikan toimintaa, mikä tukee maahanmuuttajien kotoutumista ja alueen ihmisten yhteisöllisyyttä. Minun kanssa voi jutella ja hoitaa asioita myös ruotsin, englannin ja ranskan kielellä.

Minulla on kolme mottoa, joista pidän erityisen paljon:
- Että olisimme yhtä.
- Heikoimmat ensin.
- Love first.

Nämä kaikki toteutuvat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rakkauden kautta. Joh. 3: 16.

2023-05-23 09:30:01.0