Koronavirustilanteen vaikutuksista hautaustoimeen 1.12.2020

suru.jpg

Koronavirustilanteen vaikutuksista hautaustoimeen 1.12.2020

Yli 10 hengen yleisötilaisuudet kielletään Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella 30.11.-20.12.2020. Tilaisuuksien kieltäminen on välttämätöntä heikentyneen epidemiatilanteen vuoksi. Rajoituksilla pyritään rauhoittamaan tautitilanne ja välttämään tiukempien ja laajamittaisempien rajoitusten tarve. Jotta epidemiatilanne voidaan saada hallintaan, Etelä-Suomen aluehallintovirasto kieltää kaikki yli 10 hengen yleisötilaisuuksien järjestämisen sisätiloissa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella.

On tärkeää, että jokainen meistä noudattaa nyt erityistä varovaisuutta ja huomio viranomaisten antamat suositukset ja ohjeet, jotta epidemiatilanne saadaan hallintaan. Kaikki lähikontaktit toisiin ihmisiin, jotka eivät ole välttämättömiä, kannattaa jättää tässä tilanteessa pois.

Siunaustilaisuudessa kappelissa voi olla paikalla enintään 10 ihmistä, seurakunnan työntekijät mukaan lukien.Pastoraalisista syistä voivatolla läsnä vainajan kaikkein lähimmät omaiset, vaikka tämä ylittäisikin annetun 10 henkilön rajan. Asiasta päättää kirkkoherra.

Seurakunnan tiloissa muistotilaisuuksissa on syytä noudattaa 10 henkilön suosituksia. KeuSote kehottaa noudattamaan harkintaa ja pidättyväisyyttä yksityistilaisuuksien järjestämisessä ja suosittelee, ettei yli 10 hengen yksityistilaisuuksia kotonatoistaiseksi järjestetä lainkaan. Muistotilaisuuteen toimituksen hoitanut pappi voi osallistua mikäli 10 hengen kokonaiskiintiö ei ylity.Tilaisuuteen saa osallistua vain täysin terveenä. Tämä on toimituksiin osallistumisen edellytys ja koskee sekä seurakuntalaisia että työntekijöitä. Kaikissa tilanteissa tulee noudattaa 1–2 metrin turvavälejä. Käsien pesua ja desinfiointia edellytetään ja siihen tulee tarjota mahdollisuus.

Kasvomaskia suositellaan käytettäväksi kaikissa tilanteissa, ellei maskin käytölle ole terveydellistä estettä.

Poikkeuksellisesti vainaja voidaan tuhkata ensin ja tilanteen normalisoiduttua siunata uurnan laskun yhteydessä suuremmalla saattoväellä. Tuhka pitää haudata vuoden kuluessa tuhkauksesta.

Omaiset voivat halutessaan itse järjestää ja toteuttaa siunaustilaisuuden striimauksen, jolloin muut läheiset voivat seurata tilaisuutta etänä. Vainajien näytöt seurakunnan tiloissa on peruttu toistaiseksi. Seurakunnan virsikirjat eivät ole käytössä. Suosittelemme mobiilivirsikirjan käyttöä, tai omaahenkilökohtaista virsikirjaa. Virret voidaan halutessatulostaa.Tulostetut virret hävitetään heti tilaisuuden päätyttyä.

Omaisia ja hautaustoimistoja pyydetään huomioimaan, että hautausmaan toimisto palvelee asiakkaita ainoastaan puhelimitse sekä sähköpostitsearkisin klo 9-14.

Lisätietoja: Satu Vuorinen p. 050 443 4925, satu.vuorinen@evl.fi ja Anja Tyynelä p. 050441 7929, anja.tyynela@evl.fi

Linkki mobiilivirsikirjaan.

2020-12-01 11:59:00.0