Puhuminen helpottaa
Valtakunnallinen Palveleva puhelin vastaa noin 4000 puheluun kuukaudessa. Kirkon tarjoama keskusteluapu on maksuton palvelu, jossa toimitaan nimettöminä. Palvelevaan puhelimeen vastaavat seurakunnan kouluttamat vapaaehtoiset.
Puhuminen helpottaa
Valtakunnallinen Palveleva puhelin vastaa noin 4000 puheluun kuukaudessa. Kirkon tarjoama keskusteluapu on maksuton palvelu, jossa toimitaan nimettöminä. Palvelevaan puhelimeen vastaavat seurakunnan kouluttamat vapaaehtoiset.
Palvelevan puhelimen toiminnanohjaaja Minna Kotajärvi kertoo, että ajankohtaiset aiheet ovat nyt korostuneet soitoissa.
- Viime keväästä alkaen soittajien mieltä on painanut koronan tuomat ongelmat kuten eristäytyminen, sairastumisen pelko sekä yksinäisyys, joka on ollut soittajien ykkösaihe jo aikaisemminkin. Korona on etäännyttänyt ihmisiä yhä enemmän toisistaan.
Myös muut ajan ilmiöt ovat esillä puheluissa.
- Se johtuu soittajien profiilin muuttumisesta. Palvelevaan puhelimeen soittavat yhä nuoremmat ihmiset. Esimerkiksi Terapiakeskus Vastaamon tietomurto toi meille puheluita. Arkaluonteisten asioiden vuotaminen on ollut pelottavaa ja asiasta halutaan keskustella, Kotajärvi kertoo. Puhelimeen tarttuvat yhtä lailla niin miehet kuin naiset.
- Ihmiset kokevat, että puhuminen helpottaa. Puheluissa käydään läpi elämän isoja teemoja, kuten surua ja avio-ongelmia, Kotajärvi jatkaa.
Koulutusta ja tukea vapaaehtoisille
Minna Kotajärvi pyörittää Järvenpään, Nurmijärven, Riihimäen, Hausjärven ja Lopen seurakuntien Palvelevan puhelimen toimintaa. Hän kouluttaa päivystäjiä sekä järjestää työnohjausta vapaaehtoisille.
- Vapaaehtoisia päivystäjiä on näissä viidessä seurakunnassa jo 40, mutta aina tarvitaan lisää. Koulutukset muokkautuvat vallitsevan korona-tilanteen mukaan toteutettavaksi joko sähköisesti verkossa tai kasvokkain pienryhmissä.
- Yhteydenotot valtakunnalliseen kirkon Palvelevaan chattiin lisääntyvät koko ajan. Sen vuoksi liitymme pienellä ryhmällä sen toimintaan tammikuussa. Ensi vuoden puolella alkavissa uusien vapaaehtoisten koulutuksissa tarjotaan hyvät valmiudet toimia sekä puhelimessa että chatin puolella.
- Monelle on helpompaa viestitellä chatissä puhelun sijaan ja etenkin nuorille sen käyttö on luontevaa. Monilla ei ole myöskään mahdollisuutta soittaa rauhassa vaan kirjoittelu on helpompaa, Kotajärvi uskoo.
___
Sinustako päivystäjä?
Etsimme uusia päivystäjiä Kirkon Palvelevaa Puhelimeen. Olisiko sinulla aikaa ja kiinnostusta kuunnella soittajaa?
Koulutamme päivystäjät tehtävään. Kysy lisää Minna Kotajärvi, Palvelevan puhelimen toiminnanohjaaja p 040 729 3807, minna.kotajarvi@evl.fi.
Palveleva Puhelin avoinna joka ilta klo 18-24 p. 0400 221 180.
11.12.2020 11.57