Sara Huhtala odottaa kesätyötä Jannen kirkkokontilla

Järvenpään seurakunta tarjoaa kesätöitä nuorille.

Sara Huhtala Jannen kirkkokontilla.

Opetus- ja kulttuuriministeriössä on meneillään hanke, jolla tuetaan nuoria osoittamalla heille työtä seurakunnissa. Järvenpään seurakunnassa tarjottiin isoskoulutusnuorille työtä Jannen kävelykadulla, Kirkkokontin edustalla. Nuoria tulee töihin yhteensä kymmenen, joista yksi on Sara Huhtala.

Sara on ensimmäisen vuoden isonen. Koska isoskoulutus on tapahtunut koronan vuoksi pääosin etänä, hän odottaa kesän rippikoulua, jonne menee isoseksi ensimmäistä kertaa. Saran seurakuntapolku alkoi jo ennen hänen omaa riparia, sillä Sara on ollut mukana seurakunnan lasten leireillä ja perheleirillä. Kaikki leirit, oma ripari mukaan lukien, ovat olleet seurakunnan omassa leirikeskuksessa Leiriniemessä, joten Leiriniemi on Saralle perinpohjin tuttu. Hyvä ripari-kokemus kannusti hakeutumaan sittemmin isoseksi.

Korona-aika on kokonaisuudessaan ollut Saran mielestä aika ikävää, sillä normaalit elämään liittyvät asiat ovat jääneet vähemmälle. Koronan vuoksi ei ole esimerkiksi ollut mahdollisuutta nähdä isovanhempia niin paljon kuin olisi toivonut. Myös muut sosiaaliset kontaktit on jääneet vähälle.

-Keväällä oli onneksi vain yksi etäjakso koulussa, noin viiden viikon mittainen. Sen päätteeksi oli kiva palata lähikouluun, kun pääsi tapaamaan kavereita ja opettajia. Asiat tuntutuvat helpommilta, kun näkee toiset. Sama tilanne toteutuu myös seurakunnan toiminnoissa, kun pitkän etävuoden jälkeen pääsee leirille muiden nuorten joukkoon, Sara kuvailee.

Miksi hait tätä Kesäseteli-työtä?

–Halusin saada kesäksi tekemistä. Minulla ei ollut valmiina kesäsuunnitelmia. Halusin uusia kokemuksia, jota tämä työ varmasti tarjoaa. On myös tietysti tärkeä, kun voi ansaita omaa rahaa.

Kesäisessä Järvenpäässä on Sarasta kivaa viettää aikaa. Rantapuistossa on hauska hengailla ja mennä kavereiden kanssa vaikka piknikille. Kesällä on aikaa käydä jäätelöllä ja ottaa rennosti. Perheen kanssa Sara mökkeilee perheen kahdella eri mökillä.

Mitä odotat kesätyöstä kävelykadulla?

-Tykkään koulussa erityisesti kielistä. Opiskelen englannin ja ruotsin lisäksi espanjaa. Jos pääsen Jannella kokeilemaan espanjan kielen taitojani, niin teen sen mielelläni. Muutoin en vielä tiedä tarkasti mitä työ pitää sisällään. Perehdytyksessä asiat selkenevät.

-Ei ole ihan helppoa mennä puhumaan vieraille ihmisille, mutta uskon, että alun jälkeen se alkaa sujua.

Sara kävi kirjoittamassa työsopimuksen seurakunnan kanssa toukokuun lopulla yhdessä muiden Kesäseteli-nuorten kanssa. Työkokemuksen kerryttäminen on hyväksi tulevaa varten. Työ itsessään myös opettaa ja antaa uusia ajatuksia ja tietysti kavereita. Kirkkokontti-nuorten luo voi pysähtyä jutustelemaan tai lueskelemaan, toimimaan perheen pienten kanssa kesäveneessä ja jättämään oman kesätervehdyksen muille ohikulkijoille. Tervetuloa kurkkaamaan Jannen kirkkokonttille!

2021-06-04 11:32:00.0