Avoimin mielin rippikouluun

Neljä Järvenpään seurakunnan isosta kertoo, millaista on olla isonen ja mitä rippikoulussa voi oppia.

Lauri Seidler

Mitä olet oppinut ripareilla?

- Heittäytymään ja olemaan oma itseni.

Millä tavalla ripari on erilainen isosena kuin rippikoululaisena?

- Isosena oleminen on työtä, vaikkei se siltä aina tunnukaan. On vastuita ja tuntuu, että isosena on tarkempi aikatauluista.

Mitä haluaisit sanoa tämän kesän rippikoululaisille?

- Ottakaa kaikki irti omasta riparistanne, sillä se on once in a lifetime -kokemus todellisesti!

Nooa Leikkola

Mikä on parasta riparilla?

- Mielestäni parasta ripareilla on leirin mittaan kehittyvä yhteishenki. Hyvin onnistuneen leirin pystyykin yleensä tunnistaa siitä, kuinka leiriläiset viimeisenä päivänä olisivat mielellään jääneen pidemmäksikin aikaa. Parasta on myös isosvetoiset ohjelmat. Sketsejä on hauska esittää, leikkeihin on yleensä tosi kiva heittäytyä, mutta ihan parasta on leiriolympialaisten kilpailuhenkisyys. Jos tiimit ovat tarpeeksi tasaisia ja leiriläiset innostuneita, ovat leiriolympialaiset helposti yksi parhaimmista ohjelmista riparilla. Mitä haluaisit sanoa tämän kesän rippikoululaisille? -Muistakaa pitää hauskaa, mutta olkaa iltasin hiljaa, isoset tarvitsevat rauhaa nukkumiseen...

Ninni Nykänen

Mitä olet oppinut ripareilla?

- Jokaiselta riparilta oppii aina jotakin ainutlaatuista. Itse olen oppinut, kuinka tärkeää ihmisen on olla läsnä tilanteessa kuin tilanteessa. Ihmisen tulee olla oma itsensä, sillä riparilla jokainen otetaan huomioon yksilönä, jota autetaan ja tuetaan.

Minkälaisissa seurakunnan toiminnassa olet ollut mukana oman riparisi jälkeen?

- Oman riparini jälkeen olen jäänyt Järvenpään seurakunnan isoskoulutukseen, josta aloitan syksyllä neljännen vuoteni. Olen ollut isosena muutamassa rippikoulussa ja tänä kesänä myös perheleireillä. Olen päässyt myös suorittamaan ehtoollisen jakamiseen tarvittavan koulutuksen.

Mitä haluaisit sanoa tämän kesän rippikoululaisille?

- Kesän rippikoululaisille haluaisin sanoa, että ottakaa kokemus vastaan avoimin mielin. Rippikoulu käydään vain kerran ja sen takia kannattaa tuoda oma panos mukaan rippikoulun ohjelmaan, jotta jokaiselle rippikoululaiselle jäisi leiristä ainutlaatuinen muisto.

Lassi Hirvassalo

Mikä on parasta riparilla?

- Vaikea ajatella monesta tosi hyvästä asiasta, mutta ehkäpä riparilla esiintyvät yhteishenki, iloinen ilmapiiri sekä ne riparimuistot.

Mitä olet oppinut ripareilla?

- Itse olen oppinut ripareilla tutustumaan uusiin ihmisiin sekä avoimuudesta uusille asioille.

Millä tavalla ripari on erilainen isosena kuin rippikoululaisena?

- Rippikoululaisena ei itse ainakaan tullut paljoa ajatelleeksi päivän aikataulua.

Mitä haluaisit sanoa tämän kesän rippikoululaisille?

- Kannattaa olla mahdollisimman avoin uusille ihmisille ja kokemuksille. Hyviä riparihetkiä kaikille!

Järvenpään seurakunnalla on tänä kesänä 14 rippikoulua ja 370 rippikoululaista. Rippikoulut työllistävät vakituisten työntekijöiden lisäksi 13 kausityöntekijää. Rippikouluryhmistä 11 on leirejä, 1 päivärippikoulu. Leirejä pidetään eri puolilla Suomea, Laitilasta Enontekiölle asti.

2021-07-01 14:11:00.0