Diakoninen vapaaehtoistyö Järvenpäässä

Seurakuntatoiminta on yhdessä tekemistä, yhteisen hyvän saavuttamiseksi.

Nainen pitää vanhusta kädestä.

Seurakuntatoiminta on paljolti yhdessä tekemistä, yhteisen hyvän saavuttamiseksi. Yhdessä tekeminen ja lähimmäisen auttaminen on antoisaa, ja mieltä piristävää. Seurakunnan perustehtäviin kuuluukin pitää huolta lähimmäisestä ja puolustaa heikoimpia.

Järvenpään seurakunnasta löytyy paljon toiminnan paikkoja vapaaehtoisille messuavustajista kuorolaulajiin ja näytelmä- sekä Rari -vapaaehtoisiin saakka.

Mitä sitten diakoninen vapaaehtoistyö on ja mitä se sisältää?

Diakoninen vapaaehtoistyö on toimimista lähimmäisen hyväksi, heikoimmassa asemassa olevien auttamista ja tukemista. Moni yksinäinen vanhus kaipaa juttu- tai ulkoiluseuraa. Vapaaehtoinen ystävä voi ilahduttaa vierailullaan yksinäisen ihmisen arkea tai olla vaikkapa Mitä kuuluu? -soittoystävä ikä-ihmiselle.

Ryhmätoiminnasta kiinnostuneet vapaaehtoiset voivat olla mukana esimerkiksi ohjaamassa erilaisia kerhoja seurakunnan tai yhteistyökumppaneiden tiloissa.

Diakonista vapaaehtoistoimintaa löytyy myös heille, jotka haluavat silloin tällöin toimia yhdessä toisten kanssa. Tällaisia tehtäviä ovat esimerkiksi leiri- ja retkivapaaehtoiset, Yhteisvastuukeräys, erilaiset tapahtumat sekä kertaluontoiset lähimmäistehtävät, joissa voi saattaa lähimmäisen kirkkoon tms.

Seurakunnassa toimii viihtyisä yhteisöllinen kirpputori Kirppu, mikä sijaitsee kirkon kivijalassa (Kansakoulunkadun puolella). Kirppu on toiminut yli 30 vuotta ja sitä pyörittää vapaaehtoiset yhdessä diakonin kanssa. Kirpun saadusta tuotosta menee puolet lyhentämättömänä lähetystyölle ja puolet Yhteisvastuukeräykselle. Kirpulta annetaan myös avustuksia diakonia-asiakkaille esim. vaate- ja huonekalulahjoituksina. Kirpputorille tarvitaan vapaaehtoisia erilaisiin tehtäviin mm. lajittelijoita, myyjiä, kuljettajia, hengenluojia.

Seurakunta järjestää vapaaehtoisille kokoontumisia, koulutuksia sekä virkistystä.

Jos kiinnostuit diakonisesta vapaaehtoistyöstä, voit ilmoittautua mukaan 25.9 klo 10 Kirkonkulmassa pidettävään vapaaehtoisten info ja tutustumispäivään, jossa kerrotaan tarkemmin vapaaehtoistyön mahdollisuuksista Järvenpään seurakunnassa.

Ilmoittautumiset:

Diakoni Katariina Autero p. 0504319701, katariina.autero@evl.fi