Kirppu on kohtaamispaikka

Helli Saajakari kirpputori Kirpulla.

Helli Saajakari jäi eläkkeelle kesäkuun alussa vuonna 2016. Kesä ja vielä syyskin menivät Hellillä "joutenoloon" totutellessa, mutta sitten kuvioon astui Järvenpään seurakunnan kirpputori ”Kirppu”.

- En oikein osannut olla tekemättä mitään hyödyllistä ja niinpä viedessäni käytöstäni poistettuja vaatteita Kirpulle, kysyin seurakunnan diakoni Seija Heiskaselta, josko voisin tulla vapaaehtoistöihin ja siitä se sitten alkoi, Helli kuvailee. Kirpputori Kirpulla laajalle vapaaehtoisjoukolle riittää monenmoista puuhaa.

-Pääsääntöisesti vapaaehtoiset joko lajittelevat lahjoituksia tai ovat myyjinä, kukin oman mieltymyksensä mukaan, kuljettajia unohtamatta. Lajittelijat käyvät kaikki tulleet tavarat läpi ja joko hyväksyvät tai hylkäävät. Suurin osa lahjoituksista on hyvää ja käyttökelpoista. Osa tavaroista, varsinkin vaatteista, pakataan Viroon. Naisten, miesten ja lasten vaatteet lajitellaan erikseen, myös liinavaatteita ja astioita menee lahden yli lähtevään kuormaan.

- Myyjät, varsinaisen asiakaspalvelun ohella, hinnoittelevat lajittelusta tulevat tavarat, laittavat ne paikoilleen myymälässä sekä pitävät myymälän kaikin puolin järjestyksessä ja siistinä. Kirppu on saanut paljon kiitosta siisteydestään ja siitä, että tavarat löytyvät helposti ja ovat kaikin puolin kelvollisia, Helli kertoo iloisesti. Kirpulla on omat tilat kirkon alakerrassa. Vaate- ja tavarakuormia Viroon lähtee usein pari kertaa kuukaudessa Kirpun omalla pakettiautolla. Kuljettajat, joista suurin osa on miehiä, noutavat ja vievät huonekaluja torstaisin sopimuksen mukaan. He hoitavat osaltaan myös Yhdessä Katetun elintarvikelahjoitusten kuljetuksen liikkeistä vastaanottajille usein diakonian kautta.

Kuljettajat hoitavat myös kaatopaikkakeikat ja roskien kuljetukset, apua kaivataan myös myymälän sisustuksessa vaikkapa taulujen ripustuksessa. Erikoismainintana Helli kuvailee Erkin, jonka erikoisalaansa on lahjoituspolkupyörien myyntikuntoon laittaminen.

Suurin anti on yhteisöllisyys

Kirpun vapaaehtoisten määrä on useita kymmeniä, joten uusia tuttavuuksia on tullut paljon.

- Tosin korona-aika on supistanut aktiivisten määrää tuntuvasti, mutta pikkuhiljaa uskaltaudutaan taas mukaan ja uusiakin on saatu muutamia. Ja mikä mukavinta, joukko kansainvälistyy koko ajan, Helli kertoo ja jatkaa:

- Olen tutustunut myös moniin vakioasiakkaisiin ja uusia tuttavuuksia tulee miltei viikoittain. Juttelutuokiot asiakkaiden ja toisten vapaaehtoisten kanssa ovat tämän toiminnan suola.

Helli kokee, että Kirpun suurin anti on yhteisöllisyys. Vaikka joukkoon kuuluu mitä erilaisimpia persoonallisuuksia, päällimmäisenä on kuitenkin yhdessä tekeminen ja toinen toisiltamme oppiminen sekä erilaisuuden, eri katsantokantojen, hyväksyminen, toisen kuunteleminen ja auttaminen.

-Kyllähän ristiriitoja syntyy, se on selvää, mutta niistä selvitään puhumalla ja huumorilla...tai mököttämällä jonkun aikaa, Helli kertoo hymyillen.

-Kaikista mieluiten olen asiakaspalvelussa. Tuntuu, että monelle yksinäiselle Kirppu on paikka, jonne tullaan tapaamaan ihmisiä ja jutustelemaan kaikesta maan ja taivaan välillä. Olemme kenties heille ainut kontakti päivän aikana eikä myynti näin ollen ole se tärkein asia. Tärkein on kohtaaminen.

Kirpun porukkaa.

Muotinäytöksiä ja videoita

Kirppu on järjestänyt omia muotinäytöksiä, joista näkyvin on ollut joitakin vuosia sitten esiintyminen Jannella Maa elää -tapahtumassa. Viime keväänä he julkaisevat videon, joka saa nyt jatkoa. Sen voi nähdä sekä Kirpun Facebook-sivuilta että seurakunnan verkkosivuilla. Käsikirjoituksen niin kevään kuin syksynkin esitykseen on tehnyt vapaaehtoisemme Seija Kärkkäinen.

- Nyt lokakuussa me vapaaehtoiset lähdemme parin päivän leirille Keravan järvelle. Saa nähdä, mitä me siellä keksimme omaksi ja asiakkaidemme iloksi, kannattaa seurata Facebook-sivujamme!

---

Kirpputori Kirppu on avoinna Järvenpään kirkolla tiistaisin, keskiviikkoisin, perjantaisin ja lauantaisin klo 10-14 ja torstaisin klo 10-18. Sisäänkäynti on Kansakoulunkadun puolelta.

Lisätietoja kirpputoritoiminnasta ja vapaaehtoistyöstä antaa diakoni Seija Heiskanen, p. 050 434 4822.

Katso Kirpun uusin video täältä.

2021-10-11 10:51:00.0