Juhlasoitto kajahtaa järvenpääläisille

Joonas Kokkonen 100 v. -juhlakonsertti Järvenpään kirkossa sunnuntaina 24.10.2021 klo 18.00.

Joonas Kokkonen

Joonas Kokkonen. Kuva: Ylen arkisto

Säveltäjän työlle ei ole kuin yksi ainoa lahjomaton tuomari - se on aika. Näin sanoi järvenpääläinen akateemikko Joonas Kokkonen 70-vuotishaastattelussaan. Kokkosen syntymästä tulee marraskuussa kuluneeksi sata vuotta. Aika on ollut säveltäjälle suopea, hänen musiikkinsa elää edelleen tuoreena ja vahvana.

Akateemikko Joonas Kokkonen syntyi 13.11.1921 Iisalmessa. Perhe muutti Järvenpäähän Joonaksen ollessa vajaan viiden vuoden ikäinen. Kokkonen opiskeli Helsingin yliopistossa musiikkitiedettä, kotimaista kirjallisuutta sekä kansantiedettä. Sibelius-Akatemiasta hän valmistui diplomipianistiksi, jonka jälkeen hän jatkoi opintojaan ulkomailla. Sävellyksen professorina Kokkonen toimi Sibelius-Akatemiassa vuosina 1959-1963 ja Suomen Akatemian jäseneksi hänet nimitettiin 1963.

Säveltäjän 100-vuotisjuhlat käynnistyvät Järvenpään kirkossa 24.10. konsertissa, jossa kuullaan monipuolisesti Kokkosen musiikkia. Konsertin keskiössä on Arto Norakselle omistettu Sonaatti sellolle ja pianolle. Sen esittävät järvenpääläissyntyinen sellisti Jaakko Rajamäki ja pianotaiteilija Naoko Ichihashi. Kokkosen urkuteoksista kuullaan mm. Lux Aeterna, jossa välkkyy Ikuinen valo.

Suurimuotoisten sinfonioiden ja oopperan ohella Kokkosen tuotannossa on runsaasti kamarimusiikkiteoksia. Laulusarja Illat Katri Valan tekstiin on helmi laulusarjojen joukossa. Oopperan Viimeiset kiusaukset keskeinen teemaattinen aihe on Paavon virsi, jonka Joonas Kokkonen muokkasi neljän kansan parissa syntyneen herännäisvirren pohjalta. Virren voima puhuttelee edelleen ja se vyöryy läpi tämänkin ajan. Paavon virsi päättää konsertin.

-Järvenpään uuden kirkon rakennusvaiheessa vuonna 1968 oli loistoidea pyytää Kokkosta säveltämään kirkonkelloihin sävelmät, niitä on yhteensä kuusi. Kellojen juhlasoitto lähettää konserttiväen kotimatkalle, kertoo kanttori Erkki Rajamäki.

Juhlakonsertissa esiintyvät Jaakko Rajamäki, Naoko Ichihashi, Erkki Rajamäki, Elina Rantamäki, Mikko Haapaniemi, Toni Hintsala sekä laulajia Canzonetta Novasta.

----

Vapaa pääsy.