Yhteisvastuukeräys tuotti Järvenpäässä yli 20.000 €

Yhteisvastuukerääjät.

Valtakunnallinen Yhteisvastuukeräys Järvenpään seurakunnassa tuotti tänä vuonna yhteensä 20.204,10 €.

Tämänvuotisen Yhteisvastuukeräyksen kampanjateemalla ”Eniten yllätti köyhyys” on kiinnitetty huomiota elintason laskuun, joka yllättää monet ikäihmiset eläkeikään siirryttäessä.

Valtakunnallisesti keräystuotoista 40 prosenttia lahjoitetaan Suomeen. Puolet Suomeen kohdistetuista keräystuotoista ohjataan paikallisseurakuntien ikäihmisiä tukeviin toimiin ja diakonia-avustuksiin. Järvenpään osalta summa on 4.030,93 €, joka käytetään Järvenpään seurakunnan diakonian kautta ikäihmisten talousavustuksiin ja virkistystoiminnan mahdollistamiseen

Toinen puolisko Suomeen jäävästä keräystuotosta jaetaan kotimaisille erityiskohteille. Puolet ohjautuu Kirkon diakoniarahastolle heikoimmassa asemassa olevien ikäihmisten auttamiseen yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa. Toisen puolikkaan erityiskohdevaroista saa Step.koulutuksen (ent. Seurakuntaopiston) kokoama kansanopistoverkosto, joka toteuttaa vuodesta 2022 alkaen maksuttomia digitaitoja ja taloudenhallintaa edistäviä koulutuksia vähävaraisille ikäihmisille.

Keräystuotosta 60 prosenttia ohjataan kansainväliseen apuun  Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastonLinkki avautuu uudessa välilehdessä kautta. Rahaston tuella hätäaputyö voidaan katastrofitilanteissa käynnistää nopeasti. Tämänvuotisessa keräyksessä huomioidaan erityisesti ikäihmisten hauras asema kriisialueilla ja esitellään Kirkon Ulkomaanavun työtä Ugandan pakolaisasutusalueilla.

Järvenpään seurakunnan Yhteisvastuun keräyspäällikkö, diakoni Katariina Autero on iloissaan tuloksesta ja kiitollinen kaikille lahjoittajille, Yhteisvastuun hyväksi uurastaneille vapaaehtoisille sekä yhteistyökumppaneille.

- Ilman heitä kaikki tämä lähimmäisen rakkauden osoitus ei olisi ollut mahdollista, Katariina Autero toteaa.

- Meillä Järvenpäässä on hyvät Yhteisvastuun perinteet. Jatketaan samaan malliin.

Valtakunnallisesti Yhteisvastuukeräys jatkuu vielä kuluvan vuoden loppuun. Vuoden 2022 Yhteisvastuukeräyksen teema on Koronapandemian seurauksista kärsivien lasten ja nuorten auttaminen niin Suomessa kuin maailmallakin. Keräys alkaa sunnuntaina 6.2.2022.

2021-11-10 14:20:00.0