Oppilaat ahkerina - hautausmaa siistiksi muovijätteestä parissa tunnissa

Pyhäinpäivän jälkeisenä keskiviikkoaamuna sade taukoaa sopivasti, kun Mankalan koulun viidesluokkalaiset rientävät kohti Järvenpään hautausmaata.  Kuudellakymmenellä reippaalla koululaisella on tiedossa kynttilänkeruutalkoot.

Mankalan koulun kuudesluokkalaiset keräsivät kynttilöitä haudoilya.

Mankalan koulussa talkoopäivällä on jo pitkät perinteet.

- Kynttilänkeruutalkoot pyhäinpäivän jälkeisellä viikolla järjestetään nyt jo 14. kerran. Itselläni on jo kolmas lapsenlapsi, joka on mukana näissä talkoissa, kertoo yhteistyössä Järvenpään seurakunnan kanssa tapahtuman järjestävän Katutoiminnan Tuki ry:n hallituksen jäsen Esa Kärkkäinen.

- Tämä on hieman toisenlainen koulupäivä, oikeastaan pieni työpäivä. Lasten ja nuorten asialla oleva Katutoiminnan Tuki palkitsee oppilaiden uurastuksen kartuttamalla koulun viidesluokkalaisten leirikoulutiliä.

Tervetulotoivotuksen, hautausmaan ja siunauskappelin lyhyen esittelyn jälkeen oppilaille annetaan vielä selkeät ohjeet, kuinka kynttilöitä kerätään. Sitten talkoot julistettiin mehu- ja piparitarjoilun kera alkaneiksi.

Helmililja Kämäri ja Miro Hyytiäinen.

Talkoot tuo vaihtelua koulun arkeen

Koulukavereille Helmililja Kämärille ja Miro Hyytiäiselle hautausmaa oli jo ennestään tuttu paikka.

- Tämä on kyllä tosi kivaa. Odotan innolla, että päästään touhuamaan, Helmililja kertoo innostuneena.

- Mukavaa olla täällä hautausmaalla talkoissa. Ei tarvitse ihan joka päivä opiskella luokassa, Miro komppaa ja arvioi noukkivansa haudoilta viisikymmentä kynttilää.

- Minä kerään ainakin 65 kynttilää, laittaa Helmililja tavoitellen rohkeasti korkeammalle.

Viidensien luokkien opettajat Airi HalmeHeikki Hapuoja ja Jarmo Mäenpää kiertelevät touhukkaiden oppilaiden mukana hautausmaalla ja seurailevat työn edistymistä. Heikille ja Jarmolle talkoot ovat jo neljännet, Airi on mukana ensimmäistä kertaa.

- Parasta tällaisessa päivässä ovat tämä ulkoilu ja liikunta. Näin korona-aikaan opetus on ollut hyvin luokkakeskeistä, joten tällaiset päivät ovat tosi virkistäviä, Airi toteaa.

- Ja monin tavoin opettavaista, Heikki jatkaa.

- Lapset näkevät, etteivät asiat tapahdu itsestään. Pyhäinpäivänä monet heistä olivat käyneet täällä ja nähneet sen valtavan kynttilämeren. Nyt konkretisoituu, että hautausmaan ja ympäristön siistinä pitämisessä on kova homma.

- Lisäksi tietysti tämä on tapakasvatusta – opitaan, miten ollaan ja käyttäydytään erilaisissa paikoissa. Tässä nousee vahvasti teemaksi myös kierrättäminen, josta olemme puhuneet paljon puhuneet paljon muun muassa ympäristöopin tunneilla, Jarmo lisää.

Mankalan koulun opettajat Heikki Hapuoja vasemmalla, Airi Halme ja Jarmo Mäenpää.
Mankalan koulun opettajat Heikki Hapuoja (vasemmalla), Airi Halme ja Jarmo Mäenpää.

Hautausmaa valmistautuu talveen
Hautausmaan toisella laidalla oppilasryhmän kanssa puuhastelee seurakuntapuutarhuri Satu Vuorinen. Hän ei salaa tyytyväisyyttään. Urakka alkaa olla loppusuoralla ja noin 35 säkillistä muovijätettä sekä lähes 500 litraa metallijätettä on saatu kerättyä puolessatoista tunnissa.

- Tästä on kyllä iso apu. Omalla kahden hengen työvoimalla meiltä menisi melkoisesti enemmän työaikaa, Satu kiittelee ja toteaa.

Aihetta tyytyväisyyteen on muutenkin, sillä syystyöt hautausmaalla alkavat olla tehtyinä. Talvi, lumi ja pakkanen saavat sen puolesta tulla.

2021-11-15 08:54:00.0