Uutislistaukseen

Kirkon Ulkomaanapu toimittaa hätäapua Lvivissä, avuntarve Ukrainassa kasvanut valtavaksi

Kirkon Ulkomaanavun (KUA) kumppanijärjestö Hungarian Interchurch Aid (HIA) aloitti KUA:n tukemana avustusoperaatiot sodasta kärsivien tukemiseksi Ukrainassa Lvivin kaupungissa ja Taka-Karpatian alueella.

Lipaskeräys tuottaa tulosta.

Kirkon Ulkomaanavun avustuskeräys Ukrainan konfliktissa kärsineiden auttamiseksi on tähän mennessä tuottanut 2,5 miljoonaa euroa. Avuntarve on valtava. Yli 1,5 miljoonan ihmisen on raportoitu paenneen Kiovasta ja Ukrainan itäosista vain reilun viikon aikana. Kyseessä on nopeimmin edennyt ja yksi suurimmista humanitaarisista kriiseistä Euroopassa sitten toisen maailmansodan.

KUA:n kumppanijärjestö Hungarian Interchurch Aid (HIA) aloitti operaationsa Unkarin rajalla viikko sitten ja nyt HIA on perustanut hätäaputukikohtansa Länsi-Ukrainassa sijaitsevaan Lvivin kaupunkiin.

“Lvivissä ei ole vielä ollut sotilaallista toimintaa. HIA ja KUA päättivät, että sijainti on ideaali tukikohdalle Ukrainassa olevien ihmisten auttamiseksi”, sanoo Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Jouni Hemberg.

“Olemme pitkään tehneet yhteistyötä HIA:n kanssa eri kriiseissä ja yhteistyömme toimii hyvin. Tuemme jo heidän avustustyötään pakolaisten parissa Unkarin rajalla. Kun he päättivät aloittaa avustustyön Lvivissä, tuemme päätöstä koko sydämestämme.”

HIA:n suunnitelmana Lvivissä on ensin vastata ihmisten perustarpeisiin jakamalla ruokaa, vettä, huopia ja saippuaa ja samalla arvioidaan mahdollisuuksia avustustyön laajentamiseen.

“Kotinsa jättäneitä ihmisiä saapuu päivittäin, junilla, busseilla ja autoilla. Suurin osa heistä pyrkii pakenemaan rajalle. Tämä on ensimmäinen paikka, jossa he voivat hetken kokea olevansa turvassa” sanoo HIA:n alueellinen koordinaattori Giuliano Stochino.

“Suurin osa ihmisistä, joiden kanssa olemme puhuneet, ovat lähteneet vain muutaman tunnin varoitusajalla. He pakkasivat mukaansa mitä pystyivät ja jättivät suurimman osan omaisuudestaan jälkeensä”, Stochino kertoo.

Tunnelma Lvivissä on hänen mukaansa ollut toistaiseksi turvallinen, rauhallinen ja järjestäytynyt.

“Paniikin tunnetta ei ole, enemmin täällä on uskomaton määrä humanitaarista apua vastaamassa kasvaviin tarpeisiin. Kaikki yrittävät auttaa, miten vain voivat, vapaaehtoiset esimerkiksi tarjoavat aterioita juna-asemalla tai työskentelevät koordinointipisteillä, kertoo Stochino.

Ukrainan avuntarve kasvaa yhä
YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n mukaan vuoden 2014 Krimin miehityksen ja Itä-Ukrainan sodan jälkeen 1,5 miljoonaa ihmistä on jättänyt kotinsa Ukrainassa. Viimeisen viikon aikana sama määrä ihmisiä on paennut Ukrainan rajojen yli lähinnä maan länsinaapureihin kuten Unkariin, Puolaan ja Moldovaan. Ukrainan sisäisten pakolaisten määrää ei toistaiseksi tiedetä, mutta heidän joukossaan on siirtolaisia ja turvapaikanhakijoita myös muista maista.

“Tarve avustustyön kasvattamiselle on suuri. On nähtävissä, että ihmiset jäävät pidemmäksi aikaa. Noin 10–15 prosenttia on ilmoittanut pysyvänsä Ukrainassa”, sanoo HIA:n Stochino.

“Tarjoamme tukemme kaikille konfliktia pakeneville, erityisesti kaikkein heikoimmassa asemassa oleville ja apua eniten tarvitseville”, sanoo Jouni Hemberg.

“Seuraavien päivien ja viikkojen aikana jatkamme arviointi- ja suunnittelutyötä ja varmistamme, että avustustyömme auttaa parhaalla mahdollisella tavalla”, Hemberg lisää.

Linkki keräykseen.

2022-03-08 08:44:00.0