Onneksi olkoon, Järvenpään seurakunnan äänikuningatar, Jonna Koskinen!

- Äänikuningatar kuulostaa jotenkin vähän hassulta. Ihan kuin olisin jotakin erityistä, mutta en ole. Olen vain yksi valtuutettu muiden joukossa. ”Ääniharavakin” kuulostaisi hieman maanläheisemmältä.

Jonnan toive on, että haastattelu tehdään ja valokuva otetaan Järvenpään kirkossa.
- Järvenpää on kaupunkina minulle koti ja Järvenpään kirkko sellainen sielun turvasatama. Järvenpään seurakunnan ihmiset ovat minulle tuttuja ja lähestyttäviä.

Jonna myöntää olevansa hämmentynyt, kun seurakuntavaalien ensikertalaisena ehdokkaana saa valtavan äänisaaliin.
- En yhtään osannut odottaa sitä. Moni on kuitenkin sanonut minulle olevan upeaa, että meillä eniten ääniä sai alle kolmekymppinen nainen.

- Varmasti monelle nuoren tai naisen äänestäminen on voinut olla iso tekijä. Tai sitten vaalikoneessa ja -kampanjassani nostamani ydinarvoni, lähimmäisenrakkaus ja tasa-arvo, ovat vedonneet äänestäjiin.

Vaalikoneessa kerroin, että haluaisin kirkon ja seurakunnan olevan turvallinen yhteisö, kaikille turvallinen paikka iästä, sukupuolesta, seksuaalisesta suuntautumisesta, kansallisuudesta, terveydentilasta tai muista ulkoisista tekijöistä riippumatta.

- Haluan olla rakentamassa sellaista seurakuntaa, jossa kaikki kokevat olonsa turvalliseksi. Vaikka ei tuntisi ketään entuudestaan, niin saisi kokea lämpimän vastaanoton eikä tulisi ulkopuolinen olo.

Pitkän linjan Järvenpään seurakuntanuorena Jonnalle monet seurakunnan työntekijät ovat tuttuja – erityisesti kasvatuksen puolelta. Myös valtuutetuissa on tuttuja nimiä ja kasvoja.

- Tämä tietysti helpottaa huomattavasti asioiden hoitamista ja niistä puhumista suoraan. Seurakunnassa, jonka toiminnassa en olisi ollut aiemmin mukana, en välttämättä uskaltaisi sanoa asioita tai lähestyä muita ihan samalla tavalla.

Jonna myöntää, että ensimmäisessä kaudessa valtuutettuna jännittää käytännössä ihan kaikki. Mutta kuitenkin positiivisella tavalla.

- Ehkä eniten jännittää, pääsenkö oikeasti vaikuttamaan haluamiini asioihin ja viemään niitä seurakunnassamme läpi. Onko riittävästi sellaisia muita valtuutettuja, jotka olisivat kanssani samoilla linjoilla niistä asioista ja joilta saan tukea.

Jonna Koskinen on koulutukseltaan sosionomi (AMK) ja kirkon nuorisotyönohjaaja.