Suru ja kriisit

Joskus elämä satuttaa: erilaiset tilanteet, kuten kuolema, oma tai läheisen sairastuminen, vammautuminen, työttömäksi jääminen, rikoksen uhriksi joutuminen tai onnettomuuden kohtaaminen voivat järkyttää mieltä ja kriisiyttää elämäntilanteen.

Seurakunnan työntekijät ovat sinua varten, kun haluat keskustella tapahtuneesta ja etsiä selviytymiskeinoja. Käytettävissäsi ovat diakoniatyöntekijät ja papit, joiden kanssa käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia, maksuttomia ja kaikille Järvenpään alueen asukkaille tarkoitettuja. Saat yhteyden pappiin, p. 040 487 3706 ma-pe 9-13 ja diakoniatyöntekijään 050 571 1889 ma ja to 10-11.

Palveleva puhelin ja palveleva netti Linkki avautuu uudessa välilehdessäantavat keskusteluapua kaikissa elämäntilanteissa ja kysymyksissä, myös surun kohdatessa. Palvelevan puhelimen ja palvelevan netin tarkemmat tiedot löydät sivulta www.kirkonkeskusteluapua.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Sururyhmät

Seurakunta järjestää läheisensä menettäneille vertaisryhmiä, sururyhmiä. Näissä suljetuissa pienryhmissä on mahdollisuus luottamuksellisesti käsitellä kuolemaa ja menetystä keskustellen, kysellen ja omia tunteita ilmaisten.

Uudet ryhmät alkavat keväisin ja syksyisin ja ovat määräaikaisia. Ryhmiä ohjaavat papit ja diakoniatyöntekijät.

Sururyhmä läheisensä menettäneille

Kevään 2024 sururyhmä kokoontuu keskustelemaan läheisen kuolemaan ja suruun liittyvistä asioista ja tunteista. Yhdessä pohdimme, miten jaksaa
eteenpäin ja mistä saada toivoa tulevaisuuteen.

Sururyhmän kokoontumiset torstaisin 1.2., 8.2., 15.2., 22.2., 29.2., 7.3., 14.3. ja 4.4. klo 17.30–19, Seurakuntatalon Kammarissa,
osoite Kirkkotie 1 C. Sururyhmää ohjaavat pastori Anne Aho ja diakonissa Mervi Salminen.

Ilmoittautuminen sururyhmään ma 15.1. ja ti 16.1. klo 12–14 diakonissa Mervi Salmiselle p. 040 769 3114. Ilmoittautuneille vahvistetaan tieto sururyhmään pääsystä tammikuun lopulla.

Rukoushetki surussa

Rukoushetki surussa toimitetaan omaisen kuoltua: kun kuolinviesti on vastaanotettu ja jätetään jäähyväisiä vainajalle sairaalan kappelissa tai kotona. Rukoushetki voidaan toimittaa myöhemminkin sanomakellojen soidessa tai omaisen haudalla.

Rukoushetki vietetään omaisten kesken. Kaava löytyy virsikirjan lopussa olevasta liitteestä. Seurakunnan työntekijää voi myös pyytää toimittamaan rukoushetken. Ota yhteys kirkkoherranvirastoon.

Sairaan luona käynti

Seurakunnan pappia tai diakoniatyöntekijää on mahdollisuus pyytää vierailemaan sairaan tai kuolevan luona joko kotona tai laitoksessa. Vierailua toivova voi ottaa yhteyttä papin puhelimeen p. 040 487 37 06 tai diakoniatoimistoon ma & to klo 10-11 p. 050 571 1889.

Käyntiin liittyy usein keskustelu, rippi ja papin jakama ehtoollinen. Muukin henkilö kuin pappi voi ottaa vastaan ripin ja rukoilla sairaan puolesta. Rippi, rukous sairaan puolesta ja rukous kuolevan puolesta löytyvät virsikirjan lopussa olevasta liitteestä.

Kirkko antaa apua elämän kriiseihin. Apua saa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä.

Suru, kriisi

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Seurakunnat auttavat kuntia onnettomuuksien jälkipuinnin ja kriisiterapian järjestämisessä.

Hengellistä apua onnettomuuksien uhreille

Suomen sairaaloissa toimii yli sata sairaalapappia. He ovat kaikkien potilaiden käytettävissä henkilökohtaista keskustelua, rippiä tai sielunhoitoa varten.

Sairaalapappi kulkee vierelläsi kun olet sairas

Lapsen kuoleman suuressa surussa ei tarvitse selvitä yksin. Läheisten lisäksi sekä kotikunta että kirkko auttavat.

Lapsen kuoleman surussa ei tarvitse selvitä yksin