Konfirmaatio

Konfirmaatiota edeltää rippikoulu, jossa syvennytään kristilliseen uskoon ja pohditaan elämän suuria kysymyksiä.

Konfirmaatiossa on kysymys kasteen vahvistamisesta eli rippikoulun käynyt vahvistaa itse kuuluvansa siihen kristilliseen uskoon, johon hänet on kastettu. Konfirmoitava yhtyy samaan uskontunnustukseen, jonka vanhemmat ja kummit lukivat kastetilaisuudessa.

Konfirmaatiossa seurakunta rukoilee nuorten puolesta ja heidät siunataan. Kummit kutsutaan alttarille siunaamaan kummilastaan. Jos kummit ovat estyneitä, siunaamaan voi tulla joku muu läheinen.

Konfirmaation jälkeen pääsevät konfirmoidut nuoret perheen ja suvun onniteltavaksi. Yleensä rippijuhlat pidetään kotona. Juhlatilan voi myös vuokrata seurakunnalta, jos vieraita on paljon. Tilavaraus kannattaa tehdä tällöin ajoissa ennen juhlaa. Tutustu seurakunnan juhlatiloihin.

Käytännön vinkkejä

Järvenpään kirkolla on kaksi parkkipaikkaa. Suuremmalle parkkipaikalle pääsee Kansankoulunkadulta (kirkon alaparkkipaikka). Toinen parkkipaikka on osoitteessa Kirkkotie 1. Järvenpään kirkkoon pääsee kätevästi myös junalla. Asemalta on noin 1km kävelymatka.

Seurakunta järjestää konfirmoitavien valokuvauksen, johon ei tarvitse erikseen ilmoittautua. Yksilökuvia otetaan pari tuntia ennen konfirmaatiota. Ammattikuvaaja ottaa kuvia myös konfirmaatiossa. Kuvia voi myöhemmin tilata netin kautta. Omalta paikalta voi valokuvata myös itse.

Valokuvaaja Juha Vääräkankaan esite

​​​​​​​​​​​​​​

Konfirmaation jälkeen nuori voi..

.. käydä itsenäisesti ehtoollisella

.. ryhtyä lapsen kummiksi

.. äänestää seurakuntavaaleissa täytettyään 16 vuotta

.. asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa täytettyään 18 vuotta

.. mennä naimisiin kirkossa täytettyään 18 vuotta

​​​​​

Rippikouluryhmät ja konfirmaatiot

Vuosittain rippikoulun käy 85% Järvenpään nuorista. Rippikouluun ilmoittaudutaan yleensä rippijuhlia edeltävänä syksynä. Rippikouluryhmiä on Järvenpäässä vuosittain 12-16.

Rippijuhlan jälkeen

Riparin ja rippijuhlan tunnelma lämmittää muistoissa pitkään. Pelkkiin muistoihin ei tarvitse kuitenkaan tyytyä. Seurakunnan nuorten toiminnassa raikuvat samat laulut ja mukavaa yhdessäoloa on viikottain.

Voit kouluttautua myös isoseksi tuleville ripareille tai muille leireille. Isoskoulutus itsessään sisältää elämyksiä, leirejä ja mahdollisuuksia syventää ymmärrystä kristinuskosta sekä ryhmätoiminnasta.

Nuorten sivut

Lnak eli isostoiminta

Nuoria alttarin edessä valkoisissa alboissa.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippikouluun aikuisena?

Rippikoulun voi käydä myös aikuisena jos se on nuorena jäänyt käymättä. Tällöin opinnot sovitaan elämäntilanne huomioiden. Ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon tai seurakunnan pappeihin ja kysy lisää. Aikuisena rippikoulun voi käydä myös verkossa, ks. aikusrippikoulu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä