Hautojen hoitaminen

Haudanhoidosta vastaa hautaoikeuden haltija. Hän voi huolehtia haudan hoidosta itse tai antaa sen seurakunnan tehtäväksi.

Järvenpään hautausmaalla hautoja peittää yhtenäinen nurmi, joka leikataan kaikilta haudoilta. Hautaa ei saa reunustaa esimerkiksi aidalla tai kiveyksillä. Kukkapesän ympärillä olevat irtokivet hankaloittavat nurmen leikkuuta, ovat työturvallisuusriski ja saattavat myös rikkoa koneita. Puiden, pensaiden ja puuvartisten kasvien istuttaminen haudalle tai sen viereen on kielletty.

Hautalyhdyt pyydetään poistamaan kesän ajaksi.

Haudanhoitosopimus seurakunnan kanssa

Hautojen hoitamisesta seurakunnan toimesta sovitaan hautausmaan toimistossa. Hoitosopimuksia otetaan vastaan vuosittain juhannuksen saakka.

Toimiston henkilökunnan tavoittaa parhaiten puhelimitse 040 721 7599 ja 050 441 7929 ja sähköpostilla jpaanhautausmaa@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Haudanhoidosta kesäkukilla voi sopia joko yhdeksi, viideksi tai kymmeneksi vuodeksi. Hoidosta asiakkaan omilla kukilla voi sopia vuodeksi. Perennahoitosopimukset ovat kymmenen vuoden pituisia. Hoitokausi kaikilla hoitohaudoilla on toukokuun alusta syyskuun loppuun.

Kesähoitosopimuksella haudan kukkapesä valmistellaan istutuksia varten uudella mullalla ja lannoitteilla. Haudoille istutetaan puutarhurin valitsemat kukat. Valinta perustuu hautapaikan olosuhteisiin, kuten valoisuuteen ja maaperän kosteuteen, sekä hautakiven väriin ja kokoon sopivimmiksi arvioituihin kukkiin. Kesäkukat istutetaan juhannukseen mennessä. Omaisten tuomat kukat kuten äitienpäiväkukat poistetaan kesäkukkia istutettaessa.

Kauden aikana huolehditaan tarpeenmukaisesta kastelusta ja lisälannoituksesta. Kukkien kuntoa seurataan jatkuvasti, huonokuntoiset osat poistetaan ja tarvittaessa tehdään kasvinsuojelutoimenpiteitä. Kesäkukat poistetaan syyshallan alettua, viimeistään syyskuun lopulla ja kukkien istutusalue siistitään.

Haudalle on mahdollista sopia myös kesähoidosta ilman kukkia, jolloin asiakas hankkii ja istuttaa kukat itse. Sopimukseen kuuluu tällöin kukkapesän muokkaus, lannoitus ja asiakkaan kukkien hoitaminen.

Perennat tuovat monimuotoisuutta

Järvenpään seurakunta edistää luonnon monimuotoisuutta ja ekologisuutta hautojen hoidossa tarjoamalla kesäkukille vaihtoehdoksi perennahoidon. Monivuotiset koristekasvit istutetaan sopimuskauden ensimmäisenä kesänä. Hoitoa jatketaan kastelulla, kuihtuneiden kukkien nyppimisellä, tarvittaessa kasvinsuojelulla, istutusalueen kanttauksella, rikkaruohojen kitkemisellä sekä hauta-alueen puhtaanapidolla. Lue lisää aiheesta täältä.

Hautojen hoitomaksut vuonna 2024

yksi hautapaikka

kaksi rinnakkais-
hautapaikkaa

kolme tai useampi
rinnakkaishautapaikkaa

1 vuoden kesähoito ilman kukkia  81 €  122 €  162 €

1 vuoden kesähoito kukkineen  116 €  174 €  232 €
5 vuoden kesähoito  616 €   924 €  1 121 €
10 vuoden kesähoito  1 330 €  1 995 €  2 660 €

10 vuoden perennahoito  665 €  998 €  1 330 €
1 vuoden perennahoito 10 vuoden perennahoidon jälkeen  66 €  100 €  133 €

Haudan kunnostusmaksu*  33 €  50 €  66 €

* Haudan peruskunnostus koskee hautoja, jotka eivät ole olleet seurakunnan hoidossa viimeiseen kolmeen vuoteen.

Järvenpään seurakunta  edistää luonnon monimuotoisuutta ja ekologisuutta hautojen hoidossa tarjoamalla kesäkukille vaihtoehdoksi perennahoidon. Perennat ovat monivuotisia koristekasveja. Seurakunta valitsee perennat kasvupaikan mukaan.

Hoitosopimukset:

Hautausmaan toimisto