Vanhakirkko

0400 417 882 Päivystävä seurakuntamestari

Auki sopimuksen mukaan. Ota yhteyttä, päivystävä vahtimestari p. 040 041 7882

Vanhankirkon historiaa

Vanhakirkko on vanhin Kirkonmäen nykyisestä rakennuskokonaisuudesta.

Vanhakirkko rakennettiin alunperin seurakuntataloksi ja se otettiin käyttöön vuonna 1940. Valmistuessaan Vanhakirkko oli vielä vaatimattomasti rakennetussa Järvenpäässä komea maamerkki.

Järvenpään nykyisen kirkon valmistuttua vuonna 1968 Vanhastakirkosta tuli kokouksien pitopaikka ja kuorojen harjoitustila. Aikanaan Vanhakirkko ehti palvella monta tarkoitusta.

Talo valmistui tarpeeseen, sillä kaikenlaisista tiloista oli huutava pula: asunnoista, sairaaloista, kouluista ja virastoista. Kellarikerroksessa oli vahtimestarin asunto ja toinen puoli oli vuokrattu Tuusulan kunnalle kansanhuoltolautakunnan ja sivukirjaston käyttöön.

Yhteiskoululle vuokrattiin kaksi kerhohuonetta luokiksi, lehteri vaatetilaksi ja sali aamupäivisin luonnontieteen luokaksi. Sotasairaalanakin rakennus toimi kahdesti.

Kirkkoherra Veikko Vallaksen perheelle tehtiin vuonna1944 asunto seurakuntatalon pohjakerrokseen, kun kansanhuolto muutti sieltä pois. Asunto oli vaatimaton: kelvollisen kokoinen makuuhuone, pieni olohuone ja ikkunaton keittiötila.

Arkkitehti Yrjö A. Waskisen suunnitelma on tyypillinen oman vuosikymmenensä kirkko, jossa on matalahko satulakatto ja kaikissa julkisivuissa hallitusti ryhmitetyt suhteiltaan hyvät ikkuna-alueet.

Kellotorni vie ajatukset helposti Järvenpäästä italialaiseen pikkukylään. Tornissa on Vahvialan siirtoseurakunnan kello, jonka torni sai jouluaattona 1946. Tyylillisesti rakennus edustaa lähinnä 30-luvun klassismia.

Lue seurakunnan tilaesite täältä.

Vanhakirkko on suosittu juhlien ja kokouksien pitopaikka sekä kuorojen harjoituspaikka.

Vanhankirkko soveltuu erinomaisesti kokouksien ja juhlien pitopaikaksi. Vanhankirkon salia ja Oliivia vuokrataan.

Vanhankirkon saliin mahtuu 50-60 henkeä. Salin viereisessä keittiössä on hyvät tilat tarjoilun valmisteluun.

Tiloihin voi tutustua ennakkoon, ota yhteys päivystävään vahtimestariin p. 040 041 7882. Tilavarauksen yhteydessä voi sopia muun muassa astioista ja pöytäliinoista. Vanhankirkon salissa on käytössä langaton mikrofoni.

Lisätietoa tilavarauksista ja -hinnoista.

Tiedustelut ja varaukset:

09 271 941 Kirkkoherranvirasto (vaihde)

Esteetön wc Esteetön wc
Lastenhoitohuone Lastenhoitohuone
Lähes esteetön tila Lähes esteetön tila
Pysäköinti Pysäköinti
Pysäköintipaikka liikuntaesteisille Pysäköintipaikka liikuntaesteisille