Rippikoululaisen vanhemmille

Turvallisuus

Rippikoulussa on kolme aikuista työntekijää 25 nuoren ryhmässä. Lisäksi mukana on joukko 15–20 -vuotiaita koulutettuja isosia. Tullessasi rippikouluun sitoudutaan samalla sen pelisääntöihin. Niitä ovat mm. päihteettömyys ja savuttomuus. Terveys- ja käyttäytymisvaikutusten takia ei leirillä käytetä energiajuomia. Alkoholin ja huumeiden hallussapito tai käyttö rippikoulussa aiheuttavat rippikoulun keskeytymisen.

Tarkemmat turvallisuusasiat käydään läpi rippikoulun alkaessa. Rippikoululaiset on vakuutettu ryhmätapaturmavakuutuksella. Se kattaa leirillä aiheutuneista tapaturmista syntyneet kulut. Seurakunta ei vastaa leiriläisten omista tavaroista. Esimerkiksi silmälasit ja puhelimet ovat leiriläisten omalla vastuulla.

Rippikoulun alkaessa ohjaajat kertovat säännöistä tarkemmin. Seuraavia asioita voitte pohtia nuorenne kanssa jo nyt:

1. Rippikouluun tulija sitoutuu noudattamaan ilmoitettua päiväohjelmaa ja sääntöjä sekä ohjaajien ohjeita.
  2. Hyvät käytöstavat ovat tarpeen, fyysinen ja henkinen väkivalta eivät ole sallittuja. "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille." Matt. 7:12.
  3. Päihdyttävien aineiden sekä tupakkatuotteiden (ml nuuska, vape/sähkötupakka) tuominen ja käyttäminen on kielletty. Myöskään energiajuomia ei rippikoulussa käytetä.
  4. Jokainen korvaa aiheuttamansa vahingot itse.
  5. Rippikoulun ohjaajilla on oikeus ottaa talteen häiritsevät tavarat
  6. Rippikoulun ohjaajalla on oikeus ottaa yhteys leiriläisen huoltajiin sekä tarvittaessa poistaa leiriläinen leiriltä.

Rippileiriä varten lähetetään koteihin leirikirje, jossa on tarkat tiedot mitä otetaan mukaan leirille ja mitä ei.

Maksuvapautus

Rippikoulusta on mahdollista hakea osittaista tai kokonaista maksuvapautusta. Maksuvapautus tulee hakea ennen laskun eräpäivää. Kesän rippikoulujen laskujen eräpäivä on toukokuun ensimmäisen vkon perjantai.  Maksuvapautuslomake liitteineen palautetaan kirjekuoressa kirkkoherranvirastoon, Kirkkotie 1, otsikolla "diakoniatoimisto"

Verkkomaksulinkit lähetetään vkolla 14 ilmoittautumislomakkeessa olevan sähköpostiosoitteeseen. Huom! kännykällä lasku ei välttämättä aukea!

Jos laskua ei ole näkynyt toukokuun toiseen viikkoon mennessä, on hyvä tarkistaa roskapostikansio.

Maksuvapautuslomake

Leirikortti

Turvallista rippikoulua varten ohjaajilla tulee olla oleelliset tiedot nuoren terveydentilasta ja muista mahdollisesti ryhmässä toimimiseen vaikuttavista tekijöistä. Leirikortin täyttämisestä tulee erillinen viesti ja ohjeistus rippikoulun ennakkojakson aikana.

Minä-kertomus

Rippikoulussamme me ohjaajat haluamme tutustua nuoriin mahdoillisimman hyvin. Minä - kertomus auttaa sekä nuorta miettimään omia ajatuksiaan ja meitä ohjaajia tutustumaan nuoriin.

Minä-kertomus palautetaan rippikoulun ohjaajalle. Kertomus on luottamuksellinen.