Kohti valoa tenori Juho Punkerin ja Suomalaisen barokkiorkesterin pääsiäiskonsertissa

Järvenpään seurakunta tarjoaa pääsiäisen ajaksi yhdessä monien muiden seurakuntien kanssa Suomalaisen barokkiorkesterin (FiBO) toteuttaman pääsiäisajan musiikkia sisältävän konserttitallenteen. Pääsiäinen on useimmiten freelancereina työskenteleville barokkimuusikoille vuoden tärkeimpiä ajankohtia niin ohjelmiston kuin työmahdollisuuksien kannalta. Nyt jo toisen kerran peräkkäin poikkeusolot estävät perinteisten passioiden esittämisen, mutta pääsiäiskonserttitallenne tarjoaa niin työtilaisuuden barokkimusiikin ammattilaisille kuin kuulijoille mahdollisuuden nauttia pääsiäisajan musiikista.

FiBOn Kohti valoa -nimen saaneessa pääsiäiskonsertissa tenori Juho Punkeri laulaa valittuja paloja Georg Friedrich Händelin Messias-oratoriosta ja aarian Johann Sebastian Bachin kantaatista Komm, du süße Todesstunde. Händelin ja Georg Philipp Telemannin loistokas orkesterimusiikki juhlistaa pääsiäisen ilosanomaa, ja kokonaisuuden päättää Bachin Air orkesterisarjasta D-duuri.

Noin tunnin mittaisen konsertin voi katsoa ja kuunnella 2.–5.4.2021. Linkki konserttiin:

--> Kohti valoa - pääsiäiskonsertti. Katso konsertti tästä!

Vuonna 1989 perustettu Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) on ollut koko historiansa ajan monella tavalla edelläkävijä. Alun perin Kuudennen kerroksen orkesteri -nimisenä toimineella orkesterilla oli aluksi tärkeä rooli barokkiliikkeen tuomisessa Suomeen. Nykyään orkesteri tunnetaan Suomessa ja ulkomailla taidokkaista esityksistään, rohkeista ja innovatiivisista työskentelytavoistaan, luovasta ohjelmistosuunnittelustaan ja ainutlaatuisista konsepteistaan, jotka houkuttelevat erilaisia yleisöjä. Ytimessä on barokkimusiikki, mutta orkesteri tarttuu usein myös muiden aikakausien teoksiin varhaisbarokista aina varhaisromantiikkaan asti. FiBO soittaa myös barokkiorkesterille sävellettyä uutta musiikkia ja on kantaesittänyt useita tilaamiaan teoksia. --> Orkesterin verkkosivu.

Juho Punkeri on niittänyt mainetta erityisesti vanhan musiikin ja liedin tulkkina. Monipuolisen musiikillisen taustansa ja kauniin lyyrisen äänenvärinsä ansiosta Punkeri on kysytty ja arvostettu muusikko. Hän esiintyy niin suurten kirkkomusiikkiteosten solistina kuin omin konsertein useiden pianistien kanssa. Punkeri valmistui vuonna 2016 Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksesta. Sitä ennen hän suoritti toisen maisterintutkinnon pääaineenaan kirkkomusiikki. Punkeri voitti Helsinki Lied -kilpailun yhdessä pianisti Maritta Mannerin kanssa 2015, ja Lappeenrannan laulukilpailussa 2013 hänet palkittiin erikoispalkinnolla. Elokuussa 2017 hän oli kansainvälisen Pietro Antonio Cesti -kilpailun finalisti Innsbruckissa Itävallassa.

Kuva: Juuso Westerlund.