Diakoni Merja Korhonen iloitsee Kirpun vapaaehtoisista.

35-vuotias Kirppu kierrättää iloa

Järvenpään seurakunnan kirpputori Kirppu juhlii 9. marraskuuta 35-vuotista taivaltaan. Synttäreitä vietetään työn merkeissä, mutta kuitenkin juhlahumussa ja iloisella mielellä. Kirpun yhteisön muodostavat vapaaehtoiset, jotka antavat oman työpanoksensa ja osaamisensa sekä tuovat omalla persoonallisuudellaan väriä yhteiseloon. Kirpputorin toimintaa pyörittää diakoniatyöntekijä Merja Korhonen.

-Muotinäytös, joka esitetään juhlapäivän aikana kolme kertaa, on täysin vapaaehtoisten tekemä. Lisäksi Kirpun miehet ovat etsineet Kirpulta tavaran eli jonkin härpäkkeen, jota kävijät voivat arvuutella palkinnon toivossa, puolen vuoden ajan Kirpun toimintaa vetänyt Merja Korhonen kertoo.

-Kuka tahansa vapaaehtoiseksi haluava voi hakeutua joukkoomme pienen haastattelun kautta. Tällä hetkellä aktiivisia Kirppulaisia on noin 35 ja he itse saavat määrittää, milloin tulevat Kirpulle töihin ja kuinka kauan he siellä ovat.

Monet kirppulaiset ovat työskennelleet Kirpulla useita vuosia ja ovat hyvin sitoutuneita Kirpun toimintaan. Viime keväällä vapaaehtoiset tekivät kevätreissun Viroon ja matkalla käytiin tutustumassa paikkaan Pöltsamaan seurakuntakeskukseen, jonne Kirppu vie säännöllisesti avustustavaraa. Ensi vuonna on tulossa vapaaehtoisten virkistysreissu, jossa kirppulaiset vierailevat uudessa avustuskohteessa Viron Räpinassa.

-Vapaaehtoisille on tärkeää ja hyödyllistä nähdä millaisiin kohteisiin avustuskuormamme menevät, näin he pystyvät paremmin vastaamaan toiveisiin ja tarpeisiin, millaista tavaraa ja vaatetta kohteeseen kannattaa viedä, Korhonen kuvailee.

Kierrätyksen merkitys korostuu Kirpulla, ja vastuu sen toteuttamisesta on kirppulaisten mielestä jokaisen ihmisen oikeus ja velvollisuus. Kotitaloudet tuovat yhä etenevässä määrin Kirpulle tavaraa, vaatteita ja huonekaluja. Merja Korhosen mukaan ymmärrys kestävästä kehityksestä on hyvin sisäistetty.

-Kirpun oma lajittelu hoitaa jatkokäsittelyn niin, että roskiin menevää tavaraa tulee hyvin vähän. Tuomalla Kirpulle ylimääräiset tuotteet, voi samalla tehdä hyvää, koska kaikki Kirpun myyntituotto käytetään hyväntekeväisyyteen. Näin ilokin tulee kierrätetyksi.

-Itse olen Kirpun diakonina oppinut, miten tärkeää on yhteistyö ja luottamus. Minulla on tunne, että voin aina luottaa kirppulaisiin. Lisäksi Kirpulta saan usein päivän parhaat naurut, koska vapaaehtoiset osaavat ottaa asiat myös huumorin kannalta ja keventää tunnelmaa. Välillä mietin, nauranko liian paljon, olenhan sentään kirkossa töissä.

Tunnelmia Kirpun 35-vuotissynttäreiltä

Kirpun iloista porukkaa. Kuvat: Aino Hassinen
Kirkkoherra Vesa Koivisto onnitteli Kirppua.
Muotinäytökset veivät eri vuosikymmenille.
Kirpun juhlat jatkuvat vielä tämän viikon. Kirpun tuotteet 9.-11.11. synttäritarjouksena -40 %.