Tarvitsemme lisää sitoutuneita päivystäjiä

Kirkon keskusteluavun Palvelevassa puhelimessa vastataan vuoden jokaisena iltana puoleen yöhön saakka ympäri Suomea tuleviin soittoihin. Vuosittain Kirkon keskusteluapuun tulee yli 100 000 yhteydenottoa, joista noin 50 000 pystytään vastaamaan. Lähes kaikki vastaajat ovat vapaaehtoisia. He tarjoavat soittajille henkistä ja hengellistä tukea. Päivystäjiä tarvittaisiin lisää.

- ”Etsimme tavallisia ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita auttamaan ja tukemaan muita”, koordinaattori Minna Kotajärvi kertoo. Päivystäjältä vaaditaan paineensietokykyä sekä kykyä säädellä omia tunteita. Oman elämäntilanteen tulee olla tasapainossa. - ”Päivystäjä kuuntelee ja keskustelee lähimmäisen roolissa. Kaikkea ei tarvitse tietää eikä osata”, Kotajärvi sanoo.

Vapaaehtoiset päivystäjät saavat valmennuksen tehtävään ja ryhmätyönohjausta sekä täydennyskoulutuksia.

Kirkon keskusteluavun päivystäjä on tehtävään koulutettu lähimmäinen. Keskustelut ovat nimettömiä sekä yhteydenottajan että päivystäjän osalta. Tehtävästä ei makseta palkkiota.

- ”Päivystäjän tehtävässä tärkeintä on kyky empaattiseen kohtaamiseen ja rinnalla kulkemiseen. Koulutuksilla ja yhteisillä keskusteluilla löytyy omannäköisen auttaja. Tarjoamme merkityksellisen vapaaehtoistyön, koulutusta, työnohjausta ja taustatukea. Vapaaehtoisena saat iloa lähimmäisen kohtaamisesta sekä mahdollisuuden tehdä jotain tärkeää ja kehittyä ihmisenä. Olet mukana innostavassa yhteisössä.”, kertoo Kotajärvi.

- ”Olen koko ajan oppinut uutta, joka on hieman hämmästyttänyt. Ei sillä, että kuvittelisin osaavani kaikkea. Olen kuvitellut, että osaan kuunnella, mutta tässä hommassa sitä on oikeasti oppinut - kuunnella ja kuulla - sekä jättää omat asiat syrjään.”, kuvailee yksi päivystäjä.

- ”Joka kerta, kun ottaa puhelun vastaan, niin ei voi tietää mitä tulee vastaan. Jokainen puhelu on uniikki. On tärkeintä olla vierellä kulkija juuri tässä ja nyt sen yhden puhelun verran.”, toteaa toinen.

- ”Halusin merkityksellistä tekemistä kodin ulkopuolelta. Olen saanut enemmän kuin mitä pystyin kuvittelemaan. Olen saanut paljon ajateltavaa oman elämän ulkopuolelta ja havahtunut erilaisiin hyvinkin vaikeisiin elämäntilanteisiin.”, kertoo kolmas.

Päivystäjille järjestetään runsaasti täydennyskoulutusta sekä säännöllisesti ryhmätyönohjausta. Työnohjauksessa käydään läpi onnistumisen kokemuksia ja asioita, jotka ovat jääneet painamaan mieltä. Työnohjaus auttaa kehittymään päivystäjän tehtävässä. Minna Kotajärven mukaan päivystäjät kertovat saavansa vapaaehtoistyössä enemmän kuin he antavat muille.

Koulutuksessa kehityt kuuntelijana

Valmennuskurssi perehdyttää tehtävässä toimimiseen ja ihmisen kohtaamiseen. Koulutus auttaa löytämään oman tavan toimia toisen ihmisen tukena. Päivystäjien koulutus- ja ammattitaustat ovat hyvin erilaisia. Päivystäjän oman elämän tulee olla tasapainossa, ja hänelle riittävät tavallisen ihmisen taidot ja halu kehittyä kuuntelijana.

Jokaisen koulutukseen hakevan kanssa käydään keskustelu vapaaehtoistehtävän sisällöistä ja oman elämäntilanteen sopivuudesta. Päivystäjäksi hakeutuvat käyvät valmennuskurssin, jonka kokonaiskesto on noin 40 tuntia: teoriaosuus noin 30 tuntia, harjoittelut + työnohjaukset noin 10 tuntia. Koulutusjakson jälkeen jokaisen kanssa käydään henkilökohtainen keskustelu ja allekirjoitetaan sopimus.

KIINNOSTUITKO?

Ota yhteyttä niin saat tarkempia tietoja: minna.kotajarvi@evl.fi, p 040 7293 807. Valmennuskurssit toteutetaan Teamsissa kolme kertaa vuodessa. Niille on ns. jatkuva ilmoittautuminen. Minna Kotajärvi koordinoi Järvenpään, Nurmijärven, Hyvinkään, Mäntsälän, Riihimäen, Hausjärven ja Lopen sekä Helsingin seurakunnan Palvelevan puhelimen toimintaa.

Ota yhteyttä!

Minna Kotajärvi koordinoi Järvenpään, Helsingin, Nurmijärven, Hyvinkään, Mäntsälän, Riihimäen, Hausjärven ja Lopen seurakunnan Palvelevan puhelimen toimintaa.

Minna Kotajärvi
minna.kotajarvi@evl.fi, p 040 7293 807

Palveleva puhelin

Palveleva puhelin on avoinna joka päivä klo 18-24.

Puhelussa sekä soittaja että vastaaja toimivat nimettöminä.

Lue lisää Kirkon keskusteluavusta.