Terijoen ev.lut. srk Inkerin kirkossa Karjalassa

Terijokelaisuutta vaalitaan Järvenpäässä, jossa asuu paljon entisiä terijokelaisia. Sekä Järvenpään seurakunta että Järvenpään kaupunki hoitavat ystävyyssuhteita Terijoelle tiivisti.

Näkyvä esimerkki ystävyystoiminnasta on Terijoen luterilainen kirkko, jonka peruskorjausta vuosina 1999–2008 Järvenpään seurakunta ja Hämeenlinnan rovastikunnan seurakunnat rahoittivat. Kirkon on suunnitellut arkkitehti Josef Stenbäck. Neuvostovallan aikana ja aina vuoteen 1998 rakennus toimi elokuvateatterina. 1998 rakennus saatiin jälleen kirkoksi. Kirkon peruskorjaus saatiin päätökseen vuonna 2008 kirkon 100-vuotisjuhliin.
Yhteisiä retkiä

Yhdessä ortodoksisen seurakunnan kanssa tehdään retkiä Terijoelle. Tällöin viedään myös humanitääristä apua. Terijoen hautausmaalla on käytössä muistolehto, johon on koottu eri paikoista löytyneitä suomalaisten hautakiviä Haaksirikkoutuneiden muistokiven ympärille. Paikallishallinto lahjoitti muistolehdon maa-alueen Teri-säätiölle. Lisäksi Terijoen kirkon vieressä on suomalaisten sankarivainajien muistomerkki.

Terijoen seurakunnan venäjänkieliset sivutLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Terijoen seurakunnan kirkkoherra on Dimitri Galahov ja hänen sähköpostiosoitteensa on TDomini@elci.ru

Matka Terijoelle

Jaakko Harjuvaaran kuva-albumissa voit katsoa kuvia:
Matka Terijoelle ystävyysseurakunnan uuden kirkkoherran, Dimitri Galahovin, virkaanasettajaisiin su 18.12.2011 Terijoen luterilaisessa kirkossa.

Linkki sisältää matkakuvien lisäksi perustietoa Terijoen seurakunnasta, historian siipien havinaa ja linkkejä.