Esko Lappalainen ja Toni Majola hiippakuntavaltuustoon

Espoon hiippakunnan hiippakuntavaltuustoon valittiin Järvenpäästä Esko Lappalainen ja Toni Majola.

Esko Lappalainen (vasemmalla) ja Toni Majola.

Kirkolliskokous- ja hiippakuntavaltuuston vaalit toimitettiin tiistaina 13.2.2024. Vaalilautakunta kokoontui laskemaan annetut äänet keskiviikkona 14.2.2024. Vaalilautakunnat on vahvistanut vaalien tulokset 19.2.2024.

Järvenpään seurakunnasta kirkolliskokoukseen ei tullut valituksi ketään, mutta Espoon hiippakunnan hiippakuntavaltuustoon valittiin Esko Lappalainen ja Toni Majola. Lämpimät onnittelut!

Espoon hiippakunnan kaikki kirkolliskokousedustajiksi ja hiippakuntavaltuustoon äänten perusteella päässeet löytyvät täältä: https://www.espoonhiippakunta.fi/paatoksenteko/kirkollisvaalit-2024/Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Mikä kirkolliskokous? Entä hiippakuntavaltuusto?
– Perustietoa kirkon organisaatiosta:

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on lähes 3,6 miljoonaa jäsentä. Kirkon jäsen kuuluu siihen seurakuntaan, jonka alueella hänellä on kotikunta. Seurakunnilla on laaja toiminnallinen, taloudellinen ja hallinnollinen itsenäisyys sekä vaaleilla valitut päätöksentekijät. Seurakunnan ylin päättävä elin on kirkkovaltuusto, ja yhtymässä tärkeimmät päätökset tekee yhteinen kirkkovaltuusto.

Seurakunnat muodostavat hiippakuntia, joita on Suomessa yhdeksän. Jokaista hiippakuntaa johtaa piispa tuomiokapitulin kanssa. Hiippakuntavaltuusto tukee ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa. Turun arkkihiippakunnassa on kaksi piispaa, joista toinen on arkkipiispa.

Kirkon ylin päättävä elin on kaksi kertaa vuodessa kokoontuva kirkolliskokous, johon kuuluu 109 edustajaa. Keskushallintoon kuuluu lisäksi kirkkohallitus, piispainkokous ja Kirkon työmarkkinalaitos.

Fri Feb 16 08:24:00 EET 2024