Elina Rantamäki (oikealla) ja Tuula Saarensola

Järvenpään kirkossa kuullaan koskettava pääsiäisteos Stabat Mater

Palmusunnuntai-illan konsertissa kuullaan Giovanni Battista Pergolesin säveltämä Stabat Mater, joka kertoo Jeesuksen äidin kärsimyksestä poikansa ristin äärellä. Tekstin sisältö on täten mitä vaikuttavin. Voiko kuvitella suurempaa surua ja tuskaa kuin äidin suru katsoessaan kuoliaaksi kidutettavaa poikaansa?

Pergolesi (1710–1736) sai sävellystilauksen napolilaiselta veljesjärjestöltä, joka järjesti hartaushetkiä San Luigi di Palazzon kirkossa Pyhän Äidin kärsimystä muistellen. Veljeskunnan varallisuus, joka ei ilmeisesti ollut kovin suuri, määräsi esityskokoonpanon: kaksi laulajaa ja jousiorkesteri. Pieni kokoonpano alleviivaa kuitenkin teoksen äärimmäisen herkkää tunnelmaa.

Stabat Materista tuli erittäin suosittu teos. Sen leviämistä ympäri maailman ja myös protestanttiseen Eurooppaan helpotti, että se voitiin esittää myös ilman orkesteria pianon tai urkujen säestyksellä.

Giovanni Battista Pergolesi kuoli vain 26-vuotiaana Pozzuolin luostarissa todennäköisesti tuberkuloosiin. Hän viimeisteli teoksen kuolinvuoteellaan.

Palmusunnuntain konsertissa laulavat sopraano Elina Rantamäki ja mezzosopraano Tuula Saarensola. Soitinyhtyeenä on Keskisen Uudenmaan musiikkiopiston opettajista muodostettu kvartetti, konserttimestarina Elina Päkkilä. Sama konsertti kuullaan pitkäperjantaina Tuusulan kirkossa klo 15 ja Sipoon kirkossa klo 18.

----

Stabat Mater palmusunnuntaina 24.3. klo 19 Järvenpään kirkossa.

Elina Rantamäki, sopraano
Tuula Saarensola, altto
Elina Päkkilä, viulu
Johanna Ovaska, viulu
Marja Jukkola, alttoviulu
Kristiina Hirvonen, sello
Anna Orasmaa, urut

Konsertin kesto on noin 45 min.
Vapaa pääsy, ohjelma 10 €.