Händel: Messias

Järvenpään seurakunnan alttarireliefi

Kirkko

G.F. Händel: Messias. Konsertti Järvenpään kirkossa klo 18.

Canzonetta Nova
Suomalainen barokkiorkesteri

Elina Rantamäki, sopraano
Katariina Heikkilä, altto
Niall Chorell, tenori
Petteri Salomaa, basso
Nils Schweckendiek, kapellimestari

Konsertin kesto noin 3 tuntia.
Liput 35e / kannatuslippu 50e

- kuorolaisilta
- tuntia ennen ovelta
- lippu.fi (lipun hinta + toimituskulut)

Saksalaisesta Georg Friedrich Händelistä tuli englantilaisten silmissä todellinen britti viimeistään englanninkielistä kuoromusiikkia vaalivien oratoriosävellystensä ansiosta. Säveltäjä johti useamman kerran itse Messias-oratoriota ja teki sävellykseensä muutoksia tarpeen mukaan. Käytännössä variaatio saattoi olla esimerkiksi sävellajin transponointi solistille sopivammaksi tai soolonumeron muuntaminen duetoksi.

Messias ensiesitettiin Dublinissa lähes päivälleen 282 vuotta sitten, ja tämän Dublin-version kuulemme Järvenpään kirkossa oratoriokuoro Canzonetta Novan, Suomalaisen barokkiorkesterin ja solistien esittämänä. Teoksen johtaa vastikään Grammy-palkittu kapellimestari Nils Schweckendiek. Konserttipäivänä tulee kuluneeksi tasan 265 vuotta Händelin kuolemasta samalla kun Canzonetta Nova juhlistaa 40-vuotista matkaansa kuoromusiikin maailmassa.

Messiaan libretto on Händelin ystävän Charles Jennensin (1700-1773) kokoama ja sisältää otteita lähinnä Vanhasta testamentista. Händel tarttui tekstiin elokuussa 1741, kun hänelle tuli tarjous konsertoida Dublinissa tulevan talven aikana Devonshiren herttuan kutsumana. Messiaan sävellystyön kerrotaan valmistuneen kolmessa viikossa.

Konserttiolosuhteista säveltäjällä ei ollut etukäteen tietoa, kun hän matkusti Dubliniin marraskuussa 1741. Ensiesitys oli pääsiäisenä 13.4.1742 New Music Hallissa Fishamble Streetillä, ja Messias esitettiin pienehköllä reilun 20 laulajan ja orkesterin kokoonpanolla. Jo avoimet harjoitukset herättivät runsaasti kiinnostusta paikallisissa.

Dublinin menestyksekkäistä konserteista lähtien rakastettu Messias on pysynyt Händelin teoksista säännöllisesti esitettynä nykypäivään asti. Ajaton teksti on kuin uskontunnustus, joka sopii sekä jouluun että pääsiäiseen. Tekstiä kehystää taidokkaasti tunteikas, draamallinen ja kuninkaallinenkin englantilainen barokkimusiikki.

Canzonetta Nova on noin 70 laulajan oratoriokuoro, joka on vakiintunut tarjoamaan uskolliselle yleisölleen vuosittain suuria kirkkomusiikkiteoksia Keski-Uudellamaalla. Kuoroa johtaa Järvenpään seurakunnan kanttori, sopraano Elina Rantamäki.

Kesto: 3 t (sis. kaksi väliaikaa)

lippu.fi Linkki avautuu uudessa välilehdessä