Yhteisvastuukeräys 2021 tukee vähävaraisia vanhuksia

Marke.jpg

Vanhustyön diakonissa Marketta Hyytiäinen ja tämän vuoden Yhteisvastuukeräyksen kamppanjajuliste.

Tämän vuoden Yhteisvastuukeräys paneutuu vähävaraisten ikäihmisten elämän haasteisiin ja pohtii erilaisia tapoja tukea heitä. Järvenpään seurakunnan vanhustyön diakonissa Marketta Hyytiäinen tapaa työssään ikäihmisiä, jotka elävät pienillä tuloilla kuukaudesta toiseen. He jäävät osattomiksi monista elämää virkistävistä ja piristävistä asioista, jotka ovat muille itsestäänselvyyksiä.

- Kohtaamme diakoniatyössä vähävaraisia vanhuksia, joista monet ovat työskennelleet matalapalkka-alalla, mikä näkyy nyt eläkkeiden pienuudessa.

- Ikääntyneillä voi olla on myös paljon terveydellisiä ongelmia, joten pieni eläke ei tahdo riittää esim. lääkärissäkäyntimaksuihin, lääkkeisiin tai sairaalalaskuihin. Asuminenkin kallistuu koko ajan ja yllättävät menot, kuten jonkun kodinkoneen rikkoutuminen, voi viedä talouden todella ahtaalle, diakonissa kertoo.

Hyytiäinen tietää, että ikääntyneet ovat tottuneet sinnittelemään ja auttavat vielä vähästään lapsiaan tai lapsenlapsiaan asettaen läheistensä hyvinvoinnin oman hyvinvointinsa edelle. Ikääntyessä ja toimintakyvyn heikentyessä vanhukset tarvitsevat kuitenkin kodin ulkopuolisia palveluita kuten kotihoidon tai siivouspalvelua ja se kaikki maksaa. Moni pienellä eläkkeellä sinnittelevä joutuu turvautumaan lainaan tai osamaksulla ja luotolla ostamiseen. Silloin syntyy helposti velkakierre, jota ei enää omin avuin selvitä.

- Eläketulot menevät arjessa selviytymiseen, mikä vähentää mahdollisuutta sosiaalisiin kontakteihin ja yhteyteen, jota jokainen kaipaa. Pienituloisuus vähentää mahdollisuutta osallistua kodin ulkopuoliseen virkistystoimintaan, esimerkiksi mahdollisuuteen käydä teatterissa tai elokuvissa, saatikka lomailla.

Digitaalisuus on ”tätä päivää” – mutta onko se sitä kaikille?

-Korona-aika on eristänyt monet ikääntyneet oman kodin seinien sisäpuolelle ja varmasti myös aikuisten lasten ja lastenlasten lisääntyneet lomautukset ja työttömyys ovat lisänneet läheisten auttamisen tarvetta ja halua. Monilla ikääntyneillä ei myöskään ole varaa hankkia tietokoneita tai muita digilaitteita eikä toisaalta enää valmiuksia eikä haluakaan opetella niiden käyttöä. Tämä lisää yksinäisyyden kokemuksia ja osattomuutta ja eristää ikääntyneitä digiloikkaan siirtyneen yhteiskunnan ulkopuolelle, Hyytiäinen kertoo.

Myös Järvenpään seurakunnan yhteisvastuukeräyspäällikkö Nita Laine mainitsee yhdeksi ongelmakohdaksi digilaitteet, joiden tarve on lisääntynyt korona-aikana. Ilman niitä vanhukset joutuvat turvautumaan maksullisiin palveluihin kuten laskujen maksuun pankkikonttorissa.

Nita Laine on Järvenpään seurakunnan yhteisvastuukeräyspäällikkö.

Elämää neljän seinän sisällä

- Monella eläke voi olla pieni myös sen vuoksi, että työikäisenä on ollut erilaisia sairauksia, jotka ovat vaikuttaneet työelämään tai on ollut pitkiä jaksoja kotiäitinä tai isänä, kertoo Nita Laine.

- Varattomuus näkyy mielestäni ikääntyneillä myös siinä, ettei esimerkiksi kehtaa osallistua juhliin, kun ei ole varaa juhlavaatteisiin ja lahjan ostamiseen. Jos miettii vaikka konfirmaatiojuhlia, niin niissä lahjasummat ovat nousseet viime vuosina huomattavasti. Sen vuoksi vähävaraisuus on vaikuttanut ja vaikuttaa sosiaaliseen elämään, Laine ajattelee.

Mikäli vanhus asuu vähän kauempana lähikaupasta tai ei rajoittuneen liikuntakyvyn vuoksi pysty kävelemään kauppaan tai kykene käyttämään julkista liikennettä, maksaa myös matkustaminen.

- Kaikki eivät täytä kuljetuspalveluiden saamisen kriteereitä, joissa tulorajat ovat viime vuonna nousseet. Eli todella monia syitä on eläkeikäisten vähävaraisuuteen. Siksi on tärkeää, että seurakuntina voimme olla huomioimassa vähävaraisia ikääntyneitä tämän Yhteisvastuukeräyksen varoin, Hyytiäinen toteaa.

Yhteisvastuukeräyksellä autetaan vanhuksia myös Järvenpäässä

Yhteisvastuukeräyksen keräystuotoista 40 prosenttia lahjoitetaan Suomeen ja 60 prosenttia keräystuotosta kansainväliseen katastrofiapuun. Puolet Suomeen kohdistetuista keräystuotoista ohjataan paikallisseurakuntien ikäihmisiä tukeviin toimiin ja diakonia-avustuksiin.

Järvenpään seurakunnan diakoniatyön kautta vähävaraisia ikääntyneitä voidaan tukea myöntämällä osto-osoituksia ruokaan, lääkkeisiin tai esimerkiksi siivouspalveluiden käyttöön. Taloustilannetta kartoitetaan yhdessä diakoniavastaanotoilla tai seurakunnan Rari-toiminnan kautta.

- Otamme tarvittaessa yhteyttä velkaneuvontaan tai haemme kirkon diakoniarahastosta taloudellista tukea, joka voi pitkällä tähtäimellä auttaa ikääntyneen ulos vaikeasta taloustilanteesta. Keskusteluapu on myös tärkeä tuki. Kun voi puhua jollekin, joka kuuntelee ja jolta saa tukea ja apua, henkinen ahdistus alkaa helpottaa ja yöunet palautua, Marketta Hyytiäinen kuvailee.

Tämän vuoden Yhteisvastuukeräyksen rahoilla voidaan vähävaraisille ikääntyneille tarjota myös virkistystoimintaa mahdollistamalla heille muutaman päivän lomajaksoja, järjestämällä retkipäiviä tai esimerkiksi lyhyt leiri seurakunnan leirikeskukseen.

- Kuljetuspalveluiden avulla mahdollistuu osallistuminen seurakunnan tilaisuuksiin, joissa voi kohdata muita ihmisiä, kunhan tämä korona- pandemia hellittää otettaan, Hyytiäinen kertoo.

Lue lisää Rari-toiminnasta täältä.

2021-02-11 15:09:00.0