Mielenterveys ja riippuvuudet

Mielenterveys kuuluu hyvinvoinnin kokonaisuuteen. Joskus mielenterveyden häiriöt tai sairaudet voivat horjuttaa arjessa selviytymistä, ihmissuhteita ja toimintakykyä. Lisäksi erilaiset riippuvuudet, kuten päihteiden väärinkäyttö ja rahapelaaminen, voivat taakoittaa elämää monin tavoin.

Vaikeuksien kanssa ei pidä jäädä yksin. Seurakunnan työntekijät, kuten diakoniatyöntekijät ja papit, voivat käsitellä tilannetta kanssasi. Yhdessä keskustellen on mahdollista löytää uusia näkökulmia, käytännön keinoja ja tarvittavia verkostoja elämäntilanteessa selviytymiseksi.

Seurakunnassamme kokoontuu erilaisia ryhmiä ja surakunta järjestää myös retkiä ja kesäleirin mielenterveys- ja päihdekuntoutujille. Lue lisää:

Mielenterveyskuntoutujat

Päihderiippuvainen? – Hae rohkeasti apua

Jos toteat olevasi tai huomaat läheisesi olevan riippuvainen päihteistä, hae rohkeasti apua Keusoten mielenterveys- ja päihdepalveluista, järjestöistä tai seurakunnastasi. Seurakuntien diakoniatyöntekijät ovat tukena ja kulkevat mukana toipumisessa.

Kristillistä apua päihdeongelmasta toipumiseen löydät myös SininauhaliitostaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Vertaistukea tarjoavat muun muassa Nimettömät alkoholistitLinkki avautuu uudessa välilehdessä (AA).  Järvenpäässä toimivista ryhmistä osa kokoontuu seurakunnan tiloissa, kokoontumisajat ja -paikat löydät täältä: AA-ryhmät - Suomen AA-kustannus ry

Myös päihdeongelmaisen läheinen kaipaa apua

Elämä päihderiippuvaisen kanssa voi olla täynnä monenlaisia tunteita ja pettymyksiä. Älä jää tilanteen vangiksi. Voit ottaa yhteyttä Justin mielenterveys- ja päihdepalveluihin tai seurakunnan diakoniatyöntekijään tai pappiin, he auttavat ja ohjaavat sinut eteenpäin.

Tietoa päihteistä ja riippuvuudesta on muun muassa Päihdelinkki-sivustollaLinkki avautuu uudessa välilehdessä sekä Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Tunteita ja kokemuksia voit jakaa vertaistukiryhmissä, joita järjestää muun muassa Al-AnonLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

AA:llaLinkki avautuu uudessa välilehdessä on tukipalveluita myös lapsille ja nuorille, jotka kärsivät perheenjäsenensä päihdeongelmasta.

Järvenpään seurakunta tekee yhteistyötä Keusoten sekä eri järjestöjen ja yhdistysten kanssa.

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Joukko ihmisiä yhdessä.

Aina ei jaksa yksin. Silloin voit soittaa tai chatata Kirkon keskusteluapuun tai ottaa yhteyttä omaan tai sinua lähellä olevaan seurakuntaan.

Henkinen hyvinvointi

Kun läheisesi kärsii riippuvuudesta, voit ottaa yhteyttä terveyskeskukseen tai seurakuntasi pappiin tai diakoniatyöntekijään. He auttavat ja ohjaavat sinut eteenpäin.

Myös päihdeongelmaisen läheinen kaipaa apua

Kun huolestut itsesi tai läheisesi päihteiden käytöstä, pelaamisesta tai pakonomaisesta työnteosta, hae rohkeasti apua.

Seurakuntien päihdetyöhön sisältyy sekä yksilötyötä että ryhmämuotoista toimintaa.

Päihteet ja riippuvuus