Ajankohtaista lapsille ja perheille

"Arki täyttää sydämeni..."

Keskiviikkona 28. helmikuuta Kalevalan päivän hengessä vietettiin Runokirkkohetkeä.
Saarnatekstinä oli Sananlaskujen luvusta 4 jae 23;
"Ennen muuta varjele sitä, mikä on sydämessäsi - Siellä on koko elämäsi lähde."

Tekstin pohjalta kirkkohetkessä mukana olleet pääsivät osallistumaan yhteisen runon tekemiseen, joka syntyi arjen ajatuksista; niistä, jotka juuri sillä hetkellä olivat päällimmäisenä kullakin mielessä.

Yhteinen rukous:

Lastenvaalit - hiiri kiri voittajaksi

Järvenpään seurakunnassa järjestettiin lasten vaalit sunnuntaina 11.2.2024. Vaaleissa ihan perheen pienimmätkin saivat äänestää, sillä alaikärajaa ei ollut. Vaaleissa äänestettiin teemaa varhaiskasvatuksen ensi kesän kesätoiminnalle, ja ehdokkaita oli kolme; Karhu teemalla ”Avaruus”, Jänis teemalla ”Maailman ympäri” ja Hiiri teemalla ”Pienet eliöt”. Äänestäjiä kävi äänestysajan puitteissa yhteensä 82, joista hyväksyttyjä ääniä oli 81. Äänestäjien keski-ikä oli 6 vuotta.

Äänet jakautuivat ehdokkaisen kesken seuraavasti;

Karhu 23,4%

Jänis 29,6%

Hiiri 47%

Eli näin ollen ääntenlaskennan jälkeen voittajaksi ratkesi Hiiri edustamallaan teemalla Pienet eliöt! Ensi kesän kesätoiminnassa tullaan siis pitämään esillä pieniä, mutta sitäkin tärkeämpiä eliöitä.

Kiintymyssuhde ja kasvatus -video katsottavissa

Kiintymyssuhde on ihmisen elämän perustava todellisuus yksilön, hänen lähisuhteidensa ja myös yhteisöjen kannalta.

Perheasiain neuvottelukeskuksessa Järvenpäässä työskentelevän teologian tohtori, perheterapeutti (VET) ja perheneuvoja Jari Kekäleen luennossa on valokeilassa kiintymyssuhteen ja kasvatuksen yhteys. Kehityspsykologi Gordon Neufeld on tuonut tähän maisemaan syvällisiä uusia näköaloja, joita tässä luennossa esitellään.

Kesto 1 t 30 min.

YouTube-video