Vanhakirkko täyttää 80 vuotta

Vanhankirkon kellot soivat tiistaina 28.4. klo 12.

Vanhakirkko kuvaaja Juha Vääräkangas.jpg

Vanhankirkon kellot soivat tiistaina 28.4. klo 12.

Järvenpään Vanhakirkko täyttää tänä keväänä 80 vuotta. Vanhakirkko on arkkitehti Yrjö A. Waskisen suunnittelema ja sen rakentaminen alkoi ennen sodan syttymistä kesällä 1939.

Vanhakirkko toimi ensin seurakuntatalona ja siitä tuli vuonna 1952 perustetun Järvenpään seurakunnan ensimmäinen kirkko. Kirkko on rakennettu pääosin lahjoitusvaroin. Paikallisiin lahjoittajiin lukeutuu moni aikakautensa merkkihenkilö, kuten kansallissäveltäjä Jean Sibelius.

Kirkon rakennustyöt keskeytyivät sodan puhjettua syksyllä 1939, ja kirkko toimi sotasairaalana olleessaan vielä keskeneräinen. Varsinaiseen käyttöön Vanhakirkko vihittiin 28. huhtikuuta vuonna 1940.

Vanhakirkkoa on 80. juhlavuoden kunniaksi kunnostettu siten, että se palvelisi entistä paremmin seurakunnan arki- ja juhlakäytössä. Alakerran toimisto- ja oleskelutiloja on remontoitu viime syksystä alkaen. Ensi kesänä alkaa Vanhakirkon juhlasalin ja muiden yläkerran tilojen kunnostustyöt. Myös ikkunat ja vesikate uusitaan. Remontti saadaan päätökseen loppuvuodesta 2020.

Vanhankirkon kirkonkelloja on soitettu juhlapäivänä kello 12 jo kymmenen vuoden ajan. Niin myös tänäkin vuonna.

- Vapaaehtoisia kellonsoittajia on vuosien varrella riittänyt. Jokaisessa meissä asuu pieni Quasimodo, Notre Damen kellonsoittaja, kertoo kirkon historiaan perehtynyt Jaakko Suokas iloisesti.

Vanhankirkon kellotornissa on luovutetun Karjalan Vahvialan kirkonkello. Kellossa on teksti: "Kunnia olkoon Jumalalle korkeuksissa. Vahvialan seurakunta 1939."

Katso video Vanhankirkon historiasta. Historiaoppaana Jaakko Suokas (kuvassa vasemmalla).

Osallistu nimikilpailuun - lue lisää.

2020-04-23 12:41:00.0